Dual boot Win 7 met Win 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

JonasRetro

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
159
Goeiedag beste mensen,
DEZE PC IS GELEVERD MET 10 DUS NIET GEÜPGRADED VAN 7 NAAR 10 DUS TERUG NAAR VORIGE VERSIE KAN NIET!
Ik kocht een Laptop Acer Aspire E1-522
Er staat Windows 10 op en dat werkt niet echt prettig
Ik zou graag Windows 7 erop zetten
Maar Windows 10 wil ik nu eigenlijk niet kwijt ik zou het graag laten staan
Ik wil dus eigenlijk een dualboot met Windows 10 en Windows 7
Formatteren is geen optie voor mij omdat ik graag de originele recovery behoud.
Volgens het internet werkt Windows 7 64bit met UEFI en ook met GPT
Volgens die bron werkt GPT enkel met UEFI en niet met de legacy mode

Nou ik heb een officiële Windows 7 schijf met daarop Windows 7 ultimate start ik op vanaf de schijf verloopt alles prima tot het moment Windows is starting dan lopen na een aantal seconden de letters wat door elkaar
Neem ik Legacy mode dan doet de setup het prima maar dan kan ik GPT wel vergeten...
Wat ik eigenlijk wil is dat de setup het doet op UEFI zodat ik kan installeren op GPT.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo JonasRetro,

Als ik je probleem goed begrijp wil je dus een dualboot maken met zowel Windows 7 als Windows 10, omdat je Windows 10 niet prettig vind om mee te werken.

Ik begrijp je frustratie en kan je bij deze vertellen dat er vele mensen zijn die ook gefrustreerd raken van Windows 10.

De mogelijkheid van Dualboot is daar, ik zou het echter alleen niet aanraden.
Als Windows 10 Pre-installed is op het systeem betekend dat vaak dat het systeem inderdaad is afgestemd op Windows 10.

Wat je zou kunnen doen is een schone installatie van Windows 7 installeren op uw systeem, inplaats van een voorgeïnstalleerde harddisk erin te zetten met Windows 7.
Bij een schone installatie "introduceer" je als het ware het systeem met de OS die je graag wilt hebben.

Kort samengevat, Windows 10 weg en lekker verder gaan met Windows 7 via een schone installatie, laat de dualboot dan maar lekker achterwege.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak met Rufus een bootable windows 7 installatie stick met de optie voor gpt en uefi computers en laat die erin zitten als je boot om naar de bios te gaan voor hem als eerste te zetten of via de Boot Selector F toets, F8, F11 of F12 is dat, afhankelijk van het merk bios.

Je dient een opstartbaar medium te hebben die via de UEFI kan booten en de ook de uefi boot bestanden ervan bevat.

https://rufus.akeo.ie/

Vind W10 net zo werken als W7, overigens.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan