Dual Boot Windows 7 & Ubuntu, Beide systemen zien de andere partities niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

PureTryOut

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2011
Hoi,

Ik ben mijn computer aan het dual booten met Windows 7 als standaard systeem, en Ubuntu 12.10 op een aparte partitie als 2e systeem.

Mijn computer had standaard 2 partities, voor Ubuntu heb ik de 2e (toen de data partitie) verkleind en een nieuwe extra partitie aangemaakt.
Ik heb Ubuntu goed geinstalleerd, alles werkt perfect, maar tijdens de installatie zei Ubuntu dat ik een "swap disk" moest aanmaken. Ik heb toen de data partitie geselecteerd, niet goed wetend wat het was.
Wanneer ik nu Windows 7 opstart, kan hij de Ubuntu en data partitie niet zien, terwijl ik bij Ubuntu wel de Windows partitie kan zien (maar ook niet de data).
Ik had al mijn bestanden (ook Mijn Documents) op de data partitie staan en ik weet dat het er nog wel is, maar ik kan er dus bij beide systemen niet bij komen.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout heb gedaan en hoe ik het fix?

Alvast bedankt.

Tja, die data partitie is nu de linux swap geworden.

Probeer het herstellen met Testdisk, let goed op de juiste partities, indien je de goede reeks kiest kun je voor write kiezen, hopelijk zijn er dan niet te veel gegevens verloren, Ubuntu zal niet meer werken erna.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Oei, maar wat doet een "swap disk" dan?
Hij gaf een waarschuwing als ik dat disabled maakte, het zou wel werken maar slecht en/of langzaam.
Als ik Linux opnieuw installeer, zou hij het dan doen zonder swap disk? Of zal ik nog een extra partitie aanmaken en die als swap disk instellen?

Doe het even in windows dan.

En als je Linux installeerd op een unallocated space gebruik je niet alles voor de partitie als je hem indeeld maar een deel laat je open voor de swap.

Intussentijd is er van alles gebeurt, en laat ik mijn domme kant weer zien...

Op een of andere manier had ik het voor elkaar gekregen om de partities verkeerd in te delen (?), waardoor Grub "unknown file system" aangaf, oftewel: ik kon geen enkel systeem meer opstarten.
Ik heb dit gefixt via een programmaatje, en ik kan nu normaal Ubuntu opstarten (alles doet het daar nog), maar Windows niet.
Eerst waren er 2 opties voor Windows bij het booten:
  • Windows Recovery Loader
  • Windows Loader

Wanneer ik toen Windows Loader gebruikte werd normaal Windows opgestart (alleen kon ik toen dus niet bij mijn data partitie).
Nu is op een of andere manier alleen Windows Recovery Loader overgebleven. Ik dacht dat hij dan Windows opnieuw ging installeren en ik nam dat maar voor lief, maar intussen blijft hij op een grijze standaardachtergrond hangen, alleen de muis reageert nog. Wanneer ik de hele computer geforceerd afsluit kan ik nog steeds normaal Ubuntu opstarten.

Maar nu heb ik geprobeerd de swap disk uit te zetten via verschillende commands (zoals "sudo swapoff -a"), maar als ik dan check of de swap disk inderdaad is uitgezet geeft Ubuntu aan dat het nog steeds een swap disk is. Na herstarten blijft dit hetzelfde.
Ik zit op dit moment echt een beetje vast...

Tja, zo te zien kun je die data op die schijf denkelijk wel vergeten.
Gaf dus voor niets de link naar het progje.
Wordt lastig helpen als je niets met de aangeboden opties doet.

Pak de windows 7 dvd, start ermee op en herstel de opstartpaden, als dat nog wil, die TestDisk dien je in windows te gebruiken anders wordt er geschreven op die swap alhoewel ik het nu nog weing kans geef dat er nog wat opstaat maar nee heb je.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan