Dual boot XP-pro/W98 opeens weg??

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Op mijn W98 PC heb ik XP-pro geinstalleerd. Dat werkt uitstekend, ik kon kiezen uit booten met XP-pro of W98. Echter nu is dat opeens onmogelijk, de PC start direct onder W98. Ik kan nu niet meer kiezen W98 of XP-pro, terwijl de partitie met XP-pro nog wel aanwezig is.
Wat kan ik doen zodat ik weer kan kiezen tussen XP-pro of W98 (liefst zonder een complete herinstallatie)?

Je hebt waarschijnlijk je bootbestanden verwijdert, die staan altijd op C:
Xp er even overheen draaien en je hebt ze weer terug.

Open boot.ini op de C:schijf met kladblok, en maak hem hetzelfde als in mijn bijlage.

groetjes speedtouch

Bijlagen

• boot.ini.jpg
    boot.ini.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 42
Speedtouch, jouw schermpje kan ik alleen krijgen als ik onder XP draai en dat lukt dus maar niet, de PC start gewoon met W98. Is er onder W98 een manier om dat schermpje te krijgen?

Raak ik bij de oplossing van Hanna niets kwijt van wat ik al geinstalleerd had?

Speedtouch, de boot.ini vond ik op C en heb jouw tekst daarin opgenomen en opgeslagen. Helaas start de PC nog steeds onder W98, het lijkt wel of boot.ini niet gelezen wordt. Wat kan ik nog meer doen?

Vermoedelijk moet de NTLDR + NTDETECT ook aangepast worden.

Er zijn twee mogenlijk heden om te proberen.

1.Opstarten met de xp-cd en de recovery console toepassen ( Dus niet een nieuwe instal )
In de recovery console neem de optie : Fixboot en/of FixMBR.

2.Er bestaat een progamma genaamd BOOTPART deze kan je hele boot.ini weer herstellen.

ps. Bootpart heb ik zelf nog nooit geprobeerd als het hiermee lukt, wil je dan hier je bevindingen weer melden.

groetjes speedtouch

Speedtouch, BOOTPART heb ik gedownload en gestart. BOOTPART LIST laat zien hoe de boot.ini eruit ziet (wel opstarten met DOS-floppy). De boot.ini heb ik aangepast de entry met "Windows 98" eruit gehaald (BOOTPART REMOVE 1), maar dat maakt niets uit, de PC start gewoon onder W98. Op de een of andere manier wordt de boot.ini niet geladen lijkt het.
De recovery console kan ik nergens vinden op de CD met XP-pro.
Vervolgens ben ik maar met de recoveryconsole aan de slag gegaan en die ziet niet dat er een entry is met XP (die ziet alleen W98).
Wat kan ik nu nog doen?

sorry, de recoveryconsole had ik dus wel te pakken, maar werkte niet.

Jammer dat het niet lukt met BOOTPART.

Ik weet ook niet in hoe verre systeemherstel hiermee omgaat als je in xp kan komen.

Een andere optie is om gebruik te maken van een boot-manager.

Ik zal een linkje leggen naar een site waar diverse boot-managers opstaan, zoek even naar een voor je zelf meest geschikte freeware versie.

Boot-manager

Als je hiermee in xp kom, kan je een systeemherstel proberen.

ik hoor het nog wel.

groetjes speedtouch

Speedtouch en Hanna, bedankt voor je hulp. Herstel duurt me te lang en heb daarom XP vanaf scratch maar opnieuw geinstalleerd (zucht). Het blijft tobben met die troep van Microsoft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan