Dual boot XP - Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkc

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2007
Hallo Forum leden,

Ik heb op mijn computer windows XP staan, ik sinds van de week ook Vista geinstalleerd als dual boot.
Het is de bedoeling dat XP er strak vanaf gaat.
Maar ik zit nu met het probleem dat mijn Vista partitie vol zit, ik heb de partitie met XP al kleiner gemaakt. Maar nu zit tussen XP en Vista een leeg stuk wat ik bij de Vista partitie erbij wil hebben.
Maar ik kan de Vista partitie niet vergroten, ik denk zelf omdat hij aan de linker kant zit.
Hoe kan ik de lege partitie naar de rechter kant van de Vista partitie verschuiven, zodat ik de Vista partitie groter kan maken.

Groeten Henk.

Volgens mij gewoon bij schijfbeheer (compyter rechtermuisknop beheren schijfbeheer) rechter muisknop op de schijf die u groter wilt maken en dan volume vergroten kiezen (allen in vista kan dat)

Jesse

Kijk even hier voor het gebruik van Gparted om partities te vergroten en te verkleinen.

Hoewel ik nooit problemen met Gparted heb meegemaakt kunnen (bijv. door stroomstoring of dergelijk tijdens het gebruik) problemen optreden. Maak dus vooraf een backup van alle data-bestanden die van belang zijn op memory-stick etc.

Verder zijn er een hoop andere programma's, waar andere forum-leden je wel op zullen wijzen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Klopt de meeste partitie progamma's kunnen partities vergroten. GPared heb ik wel is van gehoord gebruik het niet ik gebruik de standaart optie in Vista. Ik denk dat je GPared wat dnties al zij is uit moet proberen of als je niet wilt installeren dat bij schijfbeheer.

Jesse

@jesse131: Wat henkc aangaf is juist: Je kunt in Vista Schijfbeheer geen ruimte links van een partitie gebruiken voor vergroting, alleen de ruimte aan de rechterkant.

Vandaar dat henkc moet uitwijken naar andere middelen dan Schijfbeheer in Vista.
GParted is bruikbaar, maar er zijn nog meer alternatieven, waar misschien andere forum-lezers mee komen.

Tijs.

Beste DNTies,

Ik heb GParted gedownload, op cd gebrand en uitgeprobeerd.
En Ja het werkt.
Hij heeft alles verschoven zoals ik het heb bedoeld.
Het enige probleem wat ik had was toen hij klaar was dat Vista het niet meer deed.
CD van Vista erin en alles laten herstellen en hij doet het weer.
Bedankt voor de tip.

Groeten Henk

Toevallig zojuist een van die alternatieven voor GParted gevonden:
EASEUS Partition Master Home Edition

Hierbij nog voor de volledigheid vermeld. Die werkt (zover ik kan nagaan) gewoon onder XP/Vista etc. zelf, dus zonder de noodzaak van een opstart-cd.

Fijn dat het mijn tips je geholpen hebben! :)

Wel graag nog even de vraag op opgelost zetten. Dat doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onder deze posting.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Die van EASEUS lijkt heel veel op Partion Magic.
Ik heb hem geinstalleerd.
Ik zal nog wel eens gaan gebruiken.
Ik moet toch als ik Vista helemaal aan het draaien heb XP verwijderen.
En dan zal ik de bestaande C schijf van XP bij de schijf van Vista trekken.

Maar nogmaals bedankt.

[...]
Wel graag nog even de vraag op opgelost zetten. Dat doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechts onder deze posting.

Tijs.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan