dual-boot xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

steveson

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2003
hallo,

ik heb een hd bijgestoken en er ook xp op gezet om altijd een back-up te hebben.Sommigen verklaren mij gek maar dat doet geen pijn.Nu wil ik van fat32 naar ntfs converteren maar als ik dat doe met m,n D-partitie wat tevens die 2de hd is zegt ie 'ik kan dit wel forceren maar alle verwijzingen naar dit station zullen verloren gaan'.Mijn vraag=als ik alles converteer zal dan alles nog werken?Iemand ervaring hiermee?
Greetz

Steveson

Je hebt twee schijven en ook twee partities, C en D.
Op C staat Windows, je programma's en je documenten. Op D staat nog een keer Windows.
Lijkt mij een rare situatie. Bij een crash, crasht C en kun je je programma's niet meer gebruiken, want ze verwijzen naar de C-Windows.
Het ware beter dat je met bijvoorbeeld met DriveImage van C een back-up maakt.
Je eerste HD zou ik ook partitioneren (hoe groot is ie?). Je documenten niet op dezelfde partitie als Windows zetten.
Als alles ok is kun je rustig converteren naar NTSF.

bedankt voor je reactie maar ik geraak er niet echt wijs uit.Eerst een woordje extra uitleg:mijn 1ste schijf is er een van 120Gb en is verdeeld in C en E, m'n 2de schijf is D en is niet gepartitioneerd (30Gb).Op beide staat xp geïnstalleerd.Als ik opstart kan ik kiezen vanaf welke schijf ie dat doet en ik kan steeds aan alle bestanden.Het is wel zo dat er verschillende progs draaien onder de 2 besturingssystemen maar ik heb een mapje met alle set-ups zodat ik altijd verder kan.Ik heb hiervoor gekozen omdat ik nogal graag experimenteer met m'n register e.d. en daardoor al verschillende malen in de problemen ben gekomen.Als ik dat nu aan de hand zou hebben doe ik format C op m'n c-schijf en kan ik verder met m'n D waar ik dan even al m'n bestanden in back-up heb staan.Het is me echter nog niet duidelijk of ik zonder problemen alle schijven naar ntfs kan converteren.Greetz

Steveson

Nu snap ik je beter...
Die waarschuwing kun je volgens mij links laten liggen en gewoon converteren.
Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen.
(Ik heb ooit geconverteerd naar NTFS maar herinner me zo'n waarschuwing niet meer.)

Als ik vragen mag, doe jij een dual boot, dmv XP mbv boot.ini of gebruik je een boot manager?
Als je gebruik maakt van de dual boot functionaliteit van XP, hoe gaat dat dan werken als je de C: partitie formatteerd?
Hoe wil je dan op die D partitie komen?

Volgens mij is het de beste methode om XP op een C partitie te installeren.
Daar een image van maken en die plaatsen op die 2de harde schijf.
Dan tevens een boot manager installeren en dan mbv. die boot manager kiezen naar welke XP je wilt.

XOSL is een geweldige boot manager.
Die werkt perfect en is nog gratis ook.
http://www.ranish.com/part/xosl.htm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan