dual boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeertH

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2006
Berichten
22
Een vriend van me heeft een acer travelmate 6292 met Vista. Hij wil heel graag terug naar XP (snap ik zelf niet helemaal want ik zie het probleem Vista niet zo, maar hij vraagt mij of ik aub svp XP er op wil zetten). Hij heeft XP-SP2-cd's. Ik ben nav menig draadje hier en op andere fora nogal huiverig om zomaar te formateren. Nu dacht ik dan zet ik beiden naast elkaar - dual boot. Nog nooit gedaan maar dat gaat hopelijk wel lukken. Stel nou 't werkt straks onder XP allemaal prima, kan ik dan alsnog die Vista eraf gooien? En heeft iemand een site met heldere uitleg hoe XP naast Vista te installeren? Alvast bedankt, Geert.
 
als die laptop standaart met vista is geleverd zou ik niet zomaar xp er opzetten vooral omdat de xp evt drivers en dergelijke kan missen !

ik zou kijken wat voor problemen hij met vista heeft en dat oplossen !
 
Nog even een vraag. Kan ik het beste een aparte partitie maken op de C-schijf om die XP op te zetten of mag dat ook rustig op D? Hoe belangrijk is het tegenwoordig nog om je program files op C:\ te hebben staan (of heeft dat er niks mee te maken)?
Ik ga morgen proberen met je aanwijzingen in de link erbij.

Volgens mij is er niet echt een probleem met die Vista. Vriend werkt op werk met XP en thuis met vista en vindt verwarrend, vandaar.

Bedankt, Geert
 
als je c ook weer onderverdeeld(partioneerd)zal dat ook weer een ander letter worden dus....
Xp op D;)

en waar de meeste program files komen te staan is dan aanjezelf(in xp of vista)
 
Hoi,
Nog 2 vragen. Ik heb alle XP-drivers gedownload. Moet ik die eerst allemaal unzippen?
Moet ik nog iets instellen/downloaden/etc. voor de bios?
Alweer veel dank, Geert
 
Om de drivers voor xp te installeren zal je ze inderdaad eerst moeten unzippen maar of je dat nu in vista of in xp doet maakt niet uit.(denk er natuurlijk wel aan dat wanneer er geen driver is voor je internet je niet op internet kan gaan om een unzip-programma te gaan afhalen ;) )

Voor de installatie van xp herkent xp geen sata schijven(& die schijven zijn hoogstwaarschijnlijk wel aanwezig in de laptop), kan dus ofwel de sata-driver zoeken voor die harde schijf zodat xp deze herkend voor de installatie of misschien kan je zoals bij mijn acer in het bios gaan instellen dat de harde schijf niet herkend moet worden als AHCI maar als IDE en dan zou het automatisch moeten gaan en heb je dus geen sata-driver meer nodig :thumb:
 
Pffffffffff, 't schiet nog niet echt op. XP staat erop en werkt. (Ik heb in de bios AHCI omgezet naar IDE). Heb alle drivers geunzipped en geinstalleerd maar hou in apparaatbeheer een hele verzameling gele uitroeptekens over. De vervelendste is de netwerk-controller. Ik heb hier thuis geen draadloos netwerk, ik vind wel de buren maar die hebben dat netjes beveiligd. Ik wil dus via mijn kabel het internet op maar dan moet wel die netwerk-controller aan de praat. Graag nog ff wat hulp dus. (het gaat om 'n acer travelmate 6292)
In de map Lan broadcom lan driver (gedownload van de acer-site) staan heel veel submappen waaronder een map winxp. In die map een map ia32 en x64. Maar nergens een setup of exe
Als ik laat installeren via wizard nieuwe hardware en dan zelf aangeef in welke map het pgm moet zoeken, vind ie niks.
De wizard netwerk instellen loopt ie braaf doorheen maar zonder effect.
Voor alle hulp bij voorbaat veel dank, Geert.
 
Hehe, het netwerk werkt ook weer.
Gele uitroeptekens die ik nog over heb:
PCI flashgeheugen PCI\VEN 1524 (3 keer)
SM-buscontroller PCI\VEN 8086
Geen idee of ik die perse nodig heb.
Ik zoek weer verder.
Tips welkom.
Geert
 
de netwerkcontroller heb je kunnen oplossen door windows zelf te laten zoeken naar drivers in die mappen zeker? :D

en voor de overige uitroeptekens...
Heb je als eerste driver wel de chipset-driver geinstalleerd?

(ik heb ook op een MEDION-pc een aantal maanden geleden ook xp terug geinstalleerd.
Alle drivers die ik heb kunnen vinden heb ik dan ook geinstalleerd maar er blijven ook nog zo'n 3 uitroeptekens staan bij sm-buscontroller, ik heb me er niet verder druk om gemaakt en de pc zo aan men ouders teruggeleverd, de pc werkt perfect, alles werkte dan ook volgens mij, waarvoor die drivers nog "nodig" zijn weet ik niet ;) )
 
Van de wal in een hele diepe sloot.
XP werkte goed. Toen zoals beschreven (http://www.instructables.com/id/SHGFKZBFB7FYD13/) hier in stap 5 de AHCI-driver geinstalleerd. In de bios IDE weer omgezet naar AHCI en klaar. En toen startte het apparaat helemaal niet meer op. Alleen maar een blauwe scherm fout 0x000007b. Dus weer terug van AHCI naar IDE en nog steeds start ie niet op, krijg acuut een blauw scherm en basta-bekijk het maar. He, was ik bijna klaar en dan dit, diepe zucht. Wat nu? Zou toch fijn zijn als ik niet helemaal opnieuw hoef te beginnen. Iemand hiermee bekend. Ik kan niet in veilige modus opstarten, wel met de CD in het reparatie-scherm komen. Groet, Geert
 
als je met de reparatiedisk van xp de commands chkdsk /f en chkdsk /r uitvoert, helpt dat ook niet?
sfc/ scannow zou ook misschien kunnen helpen
Maar ik weet eigenlijk van niemand die zijn dualboot zo heeft uitgevoerd, maar eerder via deze methode

Verder heb ik geen ervaring met dit probleem :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan