Dual Boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

tombalfoort

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2006
Nog een vraag.

Ik heb windows Vista op mijn pc, maar ik wil er naast ook windows XP draaien.

Kan dit gewoon als ik vista al geinstalleerd heb?

tom

Nee, dan heb je een externe bootmanager nodig. Handiger is om eerst XP en daarna Vista te installeren, dan gaat het 'vanzelf'.

Laatst bewerkt:
Toch een handleiding hier: http://vistabits.nl/howto/dualboot_vista_xp.htm

Echter moet je best eerst controleren of er drivers aanwezig zijn voor je systeem, zeker de sata driver voor je harde schijf ofwel moet je de modus AHCI naar IDE veranderen en dan heb je voor xp geen sata driver meer nodig maar ik vraag me dan af of je vista dan nog wel gewoon kan booten :confused:

Ik ga het anders doen. Ik ga me windows Vista er af halen. Dan ga ik eerst windows XP op mijn D hardeschijf zetten. Daarna kan ik gewoon Windows Vista met de meegeleverde recover dvd installeren. Of zou die dan geen dual boot maken?

Tom

Da's een interessante vraag, zo heb ik een dualboot nog niet eerder benaderd. Ik vermoed dat je géén dualboot krijgt omdat de recovery de image terugzet en niet intelligent tijdens de installatie naar de gehele pc kijkt (denk ik...........), maar het blijft een interessante kwestie.

Ik ga het anders doen. Ik ga me windows Vista er af halen. Dan ga ik eerst windows XP op mijn D hardeschijf zetten. Daarna kan ik gewoon Windows Vista met de meegeleverde recover dvd installeren. Of zou die dan geen dual boot maken?

Tom
Aangezien je er vista toch eerst gaat afsmijten is je harde schijf dus leeg en kan je het gaan proberen.
Testen kan geen kwaad

Da's een interessante vraag, zo heb ik een dualboot nog niet eerder benaderd. Ik vermoed dat je géén dualboot krijgt omdat de recovery de image terugzet en niet intelligent tijdens de installatie naar de gehele pc kijkt (denk ik...........), maar het blijft een interessante kwestie.

Ik ben ook wel geinteresseerd naar het resultaat maar misschien is het wel mogenlijk :D

Wat ik zelf heb ervaren om een dualboot te hebben met win vista en win xp is dat je als eerst vista moet gaan installeren en daarna xp. Wat ik heb gedaan was eerst XP en daarna Vista te installeren maar daarna was XP helemaal niet meer toegankelijk. Waar je op moet letten met de Recovey disk van de leverancier is dat die meestal niet vraagt over de partities die in je computer bevinden. Het formateert alles in een keer ( tenzij je de OS op een andere HDD gaat installeren ) en maakt er een geheel van met een klein stukje recovery zodat je aan de hand van een toets op je toetsenbord alles terug kan zetten.

Greetz,

Besiktas97

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan