dual booting

Status
Niet open voor verdere reacties.

dj technics

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2007
he,

ik weet niet of dit juist staat maat ik zou windows xp en ubuntu 9.04 willen dual booten. heb al zo'n boot gehad maar heb die toen niet zelf geïnstaleerd. zo'n noob ben ik nu ook weer niet maar van deze zever snap ik dus helemaal niks van. kan iemand mij effe op weg helpen of mij een verstaanbare link bezorgen AUB. heb al meer ubuntu's en windows geïnstaleerd dus paritioneren is geen probleem zou alleen die bootloader moeten kunnen instaleren.

bedankt

dj technics

owja,

ik zou graag nog een kleine partitie hebben die zowel in windows als in linux worden gemount om bestanden in door te schuiven. had ik toen ook maar ik weet ook ni hoe die gast da toen heeft klaargekregen. moet ik dan gewoon een patitie in fat32 formateren of moet die dan ook nog speciaal gemount worden ofzo?

bedankt

Je moet eerst gewoon Windows XP installeren.
Tijdens installatie moet je bij partitioneren op het volgende letten:
  • XP Partitie (Hier XP op installeren:p)
  • Extra kleine partitie aanmaken (kan evt. al geformateerd worden FAT32 of NTFS)
  • Vrije ruimte over laten om later ubuntu 9.04 op te installeren.

Na XP installatie gewoon Ubuntu 9.04 installeren, de GRUB bootloader zal automatisch ook geinstalleerd worden.

Laatst bewerkt:
de dualboot is in orde.
nu heb ik nog een vraag, ik gebruik virtualbox ose.
nu was mijn vraag of en hoe ik die windows (specifiek die versie) ook kan mounten aan mijn virtual machine?

Laten we voor het gemak even van een harddisk vanuit gaan, van laten we zeggen 100 Gb ;)

je installeert windows in b.v. 50 Gb van de disk, en de andere helft laat je ongemoeid, je installeert vrolijk windows verder (de windows versie maakt niet zoveel uit). Ben je klaar, dan begin je je installatie van je linux versie, en dan de installers van Linux zullen je automatisch aanbieden om zich te installeren in de ongebruikte 50 Gb van je harddisk ;)

Het gemak dient de mens! :thumb:

re

een hele makelijke manier om dual booten met ubuntu

1.download wubi.exe (google even gegarandeerd vind je het )
2.selecteer software pakket groote user name password
3.volg de stappen
4.reboot
5.laat ubuntu even zijn pakket details instaleren
6.log in
7.welcome to the world of Ubuntu

Een wubi installatie wordt vaak afgeraden. Het is leuk om te kijken wat ubuntu allemaal inhoudt. Daarnaast als er iets is met je windows ben je de ubuntu installatie ook kwijt.
Als er iets mis is met je windows in een echte dual boot en je moet die opnieuw installeren dan kun je daarna de grub herstellen en is je systeem weer een dual boot. Je ubuntu systeem blijft namelijk gewoon intact.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan