dual channel ddr memory interface?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
446
hallo
op de doos van mijn moederbord staat "supports dual channel ddr memory interface"
wat houdt dat precies in en hoe kan ik hier optimaal van profiteren?
ik heb nu 1 x 512 kingston pc3200.
mvg
 
Je moederbord is gebaseerd op de nForce 2-chipset, en die ondersteunt inderdaad twee geheugenkanalen, waardoor je in theorie de dubbele geheugenbandbreedte kunt halen. Daarvoor moet je echter wel twee reepjes gebruiken, en wel in slot 1 en 3. Misschien moet je ergens een goedkoop (128 of 256 MB) PC3200 reepje zoeken en bijplaatsen, zo kan je genieten van de extra bandbreedte.

256 MB PC3200 @ 37 euro: http://www.tweakers.net/pricewatch/36577?Landfilter=Benelux
 
hallo
wat bedoel je precies met dubbele bandbreedte?
en wat is dan het verschil met een moederbord die geen dual channel heeft maar wel 2 reepjes van bijvoorbeeld 512 pc 3200 ten opzichte van een dual channel met 2 x 512 pc3200?
ik wist hoe ik de onderdelen bij elkaar moest zoeken maar meer ook niet.
 
De bandbreedte is de toevoer van data tussen geheugen en processor, hoe hoger die is, hoe sneller je CPU de data kan verwerken.

En het voordeel van een moederbord dat een tweede geheugenkanaal heeft, is uiteraard dat de dubbele bandbreedte kan bereikt worden, doordat elk reepje apart één kanaal vormt. Bij de moederborden die het niet ondersteunen vormen alle reepjes samen gewoon één kanaal.
 
dus als ik het goed begrijp is de hoeveelheid geheugen hetzelfde , maar is het bij die dual channel, veel sneller aanspreekbaar?
en een derde is dus alleen weer de hoeveelheid verhogen tov 2.
 
je word vriendelijk bedankt om dit even te verduidelijken, eerstvolgende aanschaf is dus een tweede kingston 512 pc3200.
prettig weekend nog
 
Kan ook 256 MB zijn, anders komt 't zo duur uit.. Het mag trouwens PC3200 van een ander merk zijn, maar het is wel aangeraden om hetzelfde type en merk te nemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan