Dual Channel en geheugenmodules

Status
Niet open voor verdere reacties.

rutgervvh

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Ik heb een Dell Vostro 1510 met 2GB DDR2 geheugen (2x 1GB modules). Ik wil nu mijn laptop upgraden met 2GB geheugen module. Dit houdt in dat ik 1GB module moet vervangen door de nieuwe 2GB module (1x 1GB & 1x2GB = 3GB).

Nu hoorde ik dat mijn geheugen - in deze opstelling - niet meer 'Dual Channel' kan draaien omdat hierbij de geheugen modules van gelijke grootte moeten zijn (dus 2GB en 2GB en NIET 1GB en 2GB).

Is dit correct? In dat geval moet ik dus nog een 2GB reepje aanschaffen...

Dat is correct.
Let erop bij aanschaf van nog een reepje dat het dezelfde is.

Maar waarom biedt Dell op haar website dit type laptop ook aan met 3GB intern geheugen (1GB+2GB modules).

Laatst bewerkt:
Inderdaad raar want er past 4 Gigabyte in. Waarom dan niet meteen 4?
Dual Channel biedt waarschijnlijk niet zo veel snelheidswinst dat ze zich daarover zorgen hebben gemaakt. Of... men hoopt er op dat gebruikers het geheugen nog weer uit zullen gaan breiden en het zijn zakelijke overwegingen. Dat kan iedereen dus wel bedenken maar het is echt een kleine verbetering.

Maar waarom biedt Dell op haar website dit type laptop ook aan met 3GB intern geheugen (1GB+2GB modules).

De reden is dat met een 32-bits besturingssysteem je maar gebruik kunt maken van ruim 3 GB. De volledige 4 GB worden niet benut. Dan is het een beetje zinloos om er toch 4 GB aan werkgeheugen in te stoppen. Je ziet vrij veel desktopsystemen en laptops met 3 GB geheugen hoor. :)

Dell biedt ook systemen aan met 4 GB en 32 bits OS. Dat vind ik eigenlijk bijna nog zinlover gezien het feit dat daarvan maar 3,25 gebruikt wordt. Doe 256 MB zet ook geen zoden aan de dijk natuurlijk.

Sorry Dell, het hangt dus af van de omstandigheden maar met de dalende prijzen voor geheugen gaat er wel een andere afweging gemaakt worden.

Sorry Dell, het hangt dus af van de omstandigheden maar met de dalende prijzen voor geheugen gaat er wel een andere afweging gemaakt worden.

1 GB extra is nog niet gratis hoor, en voor veel mensen is 3 GB al meer dan genoeg. Zeker als je ook een 32-bits besturingssysteem gebruikt. Ik begrijp best waarom verschillende fabrikanten voor hun systemen en laptops kiezen voor 3 GB geheugen. Overigens, misschien wel leuk om te weten: geheugenfabrikant GeiL komt met geheugenmodules van 1.5 GB. Zo kun je met 3 GB (voor veel mensen een mooi aantal) toch genieten van de voordelen die Dual Channel te bieden heeft. Want Dual Channel is een meer dan aardige techniek. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan