dualboot maken van xp en 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

skelle

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 nov 2004
op dit moment heb ik xp staan en ook 98: allebei op aparte schijven. nu moet ik telkens de computer open doen om de schijven apart te koppelen. dus wilde ik een dualboot maken, maar xp moet zeker blijven staan zonder te formatteren. 98 mag opnieuw geinstalleerd worden(er staat tog nog niets op:)) de xp schijf is de volgende: D = windows en programma's en C = muziek, games...de enige snelkoppelingen die ik dan zou moeten veranderen zijn degene van muziek en games als ik zou moeten windows 98 op C zetten, of is dit neit nodig?deze schijf is volledig NTFS(7200 RPM, 76,6 gigabyte) en de andere schijf mag geformatteerd worden en is 14,2 gigabyte. is het mogelijk(en dan ook nog liefst 98 op C, alleen weet ik neit of ik problemen kan krijgen met xp omdat de bootsector volgens mij op de C van nu staat, want die is actief gemarkeerd:confused: )

hmm, kheb zo het gevoel dat dit niet gaat lukken:confused: mijn C is geen Fat 32:(

Er staat ook in de link wat dan een optie is.

jap, kzie hem al:) ik hoop alleen dat ik dan geen problemen krijg omdat xp op de D staat, maar kzal zien

kheb het anders gedaan: dat ding werkte niet, iets van 16 bits:confused: geen zin om er naar te kijken. ik dacht: laat ik es kijken in de bios: het is dus zo dat de xp schijf als master is en de 98 als slave: ik dus de xp schijf zogezegd als not installed zetten en dan save en exit. en ja hoor, windows 98 komt er ook. het is iets meer werk iedere keer maar het is tog beter dan iedere keer moeten computer opendoen en schijven verwisselen en dan kon ik nog niet op beide schijven tegelijk(nu met 98 gaat dit ook niet en daar ben ik blij om omdat ik dit als testschijf wil gebruiken voor risicovolle dingen: in principe zal er dus nu niet naar de xp schijf geschreven worden?? of wel?? dus als ik op 98 virussen binnenhaal, kan er niets met mijn xpschijf gebeuren?) omgekeerd kan gelukkig wel

Wat is nu het probleem juist ?

Beste Skelle,

Probeer aub uw vragen wat beter gestructureerd aan de man te brengen. Ik heb geprobeerd deze topic te doorworstelen, maar ik heb het opgegeven. Vermoedelijk antwoord ik dus naast the point, maar het zal dan wel aan U liggen.

De BASIS is als volgt :
1. Op de schijf waar je alles bij elkaar wil hebben, moet de eerste partitie (boot) Windows98 bevatten, op een Fat-32 primaire partitie;

Die moet uiteraard "actief" zijn zodat uw bootmenu de keuze opgeeft tussen uw beide operating systemen.
Dit bootmenu kan ofwel van Windows zijn ofwel van BootMagic (mocht je Partition Magic van Symantec hebben)

2. Win XP kan gelijk waar komen (of eventueel blijven) behalve op de eerste bootpartitie, die dus voor Win98 is gereserveerd. De XP partitie moet een primaire partitie zijn.

3. Uw data moeten op een Fat-32 partitie die door beide OS kan worden gezien.

Als er verdere vragen zijn , hou het zo duidelijk mogelijk. zonder teveel bijkomstigheden. Niemand leest graag een lang en onduidelijk verhaal.

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan