dualboot met fdisk?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapstam96

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Berichten
353
Hallo,
Ooit had ik twee OS op mijn 6GB harde schijf.
Deze schijf was verdeeld in 4 partities.
Ik wilde de 2 resterende partities onderverdelen bij de OS partities, ivm ruimtetekort. Dit mislukte helaas. Ik maakte een backup van de instellingen (Program Files staan op een andere fysieke harde schijf) en formatteerde de boel. Mbv fdisk maakte ik weer partities en ik installeerde de OS'en weer. (fat32).
Beide draaiden weer (hoewel ik hier en daar lees (bv Schoone PC) dat fdisk geen dualboot aan kan maken).
Ik zette de backup terug.
Maar, de snelkoppelingen werkten niet.
Blijkt nu dat mijn tweede OS niet op D staat, maar op E.
Er is dus wsch iets mis gegaan met partitioneren.

** Kan iemand mij vertelle hoe het nu moet met fdisk om mijn darddisk in twee partities te verdelen die beide kunnen booten?
Ik heb jullie zoekmachine al gebruik op zoeken naar fdisk en partities, maar ik kan nog niet echt een duidelijke uitleg vinden, want er wordt dus gezegd dat dit niet kan met fdisk.
Groet
__JanWillem__
 
Met Fdisk kan je niet een multiboot maken. Als je een multiboot wilt hebben met een windows 9* versie en Windows2000 of XP dan installeer je eerst Windows 9* op de eerste partitie en 2000 of XP op een andere partitie, Windows 2000 en XP maken dan een multiboot aan.

Wil je 2 x een Windows 9* versie dan moet je een extern multibootprogramma gebruiken zoals PQboot.
 
Mischien ben ik even woordblind, maar welke OSsen installeer je?

Fdisk maakt alleen partities, maar het is geen bootmanager. Dualboot kan echter prima met de bootmanagers van windows nt versies, dus is een combinatie van een nt versie met een 9x versie nooit een probleem. Je hebt geen extra programma's nodig.

Partition Magic is nu wel erg handig, deze heeft een programma om verwijzingen in het register te veranderen, zodat je verwijzingen naar de programma's kan herstellen of wijzig de partitie aanduidingen met PM zodat het weer klopt.

Of met dit programma: http://www.ranish.com/part/
 
kleine aanvulling. Als je een Windows 9* versie wil laten multibooten met Windows NT 4.0 dan moet Windows 9X geïnstalleerd worden op een FAT16 partitie. Windows NT kan namelijk niet met FAT32 omgaan.
 
De OSsen: win 98 en XP.
En het is niet mogelijk de driveletter te veranderen van een partitie waar een OS op staat.
 
Eerst 98 installeren en dan XP.

Driveletter aanpassen kan wel, maar dan moet je alle!!! verwijzigen in het register en in alle ini bestanden enz. aanpassen. In de praktijk dus ondoenlijk.
 
O.k, ik weet het weer, Xp zorgt voor de multiboot.
Maar nu zit ik nog met fdisk: hoe deel ik mijn schijf in 2 partities die beide kunnen booten?
Volgens mij maakte ik de vorige keer 1 primaire en 1 extended met een logisch station en kwam ik op 3 ipv 2 partities. Weet iemand hoe dat fdisk precies werkt en wat de gevolgen ervan zijn? Moet ik dan bv 2 primaire partities maken??

__JanWillem__
 
Kan je met PartirtionMagic wel al die registerverwijzingen laten aanpassen?
 
Maak met Fdisk 1 partitie aan voor Windows98, zo groot als je denkt dat nodig is, dus niet de volledige schijf gebruiken. Vergeet niet om deze partitie met optie 2 in het menu actief te maken. Rebooten en de partitie formatteren. Daarna Windows98 installeren.

Als Win98 er helemaal opstaat ga je XP installeren. Je kiest voor de resterende ruimte op je harde schijf. XP formatteert deze partitie dan voor je. (moet je wel even aangeven). Aan het eind van de installatie heb je dan een multiboot.
 
Geplaatst door jaapstam96
Kan je met PartirtionMagic wel al die registerverwijzingen laten aanpassen?

ER zit een programmaatje bij die beweert dat te kunnen doen. Ik heb er niet zulke goede ervaringen mee. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.
 
Programmaatje Drivemapper laten werken. Heeft niet goed gewerkt.
Tiborv, bedankt voor deze info. Heel simpel is het dus.
__JanWillem__
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan