Dualboot probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Berichten
247
Ik heb een dualboot gemaakt met W10 en W11 elk op een aparte schijf.
Eerst kreeg ik geen keuzescherm. Na een zoektocht op Google en bekijken van filmpjes op you tube heb ik nu een keuzescherm maar indien ik W11 kies krijg ik een error.
Wat ik al gedaan heb
In bios secure boot uitgezet
20220101_130428.jpg

Beide schijven zijn actief in bios
20220101_130519.jpg

Bij systeeminstellingen snel starten uitschakelen in W10 en W11

cmd als admin>> bcdedit /set {bootmgr} displaybootmenu yes >De bewerking is voltooid.

Met EasyBCD
" EasyBCD has detected that your machine is currently booting in EFI mode (De bios zegt toch van niet??)
Due limitations set bij Microsoft. many of EasyBCD multybooting features cannot
be used in EFI mode and have been disabled ". > ok gedrukt> Add New Entry > De schijf met W11 toegevoegd > save settings > exit
herstart systeem > error
20220101_134548.jpg
Wat nu te doen?
 
Met F8 krijg ik een reeks mogelijkheden waar ik niets mee verder ben.
 
Heeft u dan wel eerst de oudere Windows versie geïnstalleerd en daarna de nieuwere, met de andere schijf er nog in? Windows 11 zou dan desgevraagd, tijdens de installatie, voor een bootmenu moeten zorgen. Dat doet EasyBCD later niet maar deze kan een Windows installatie zoeken en er aan toevoegen. De beperking van Microsoft, waarover melding gemaakt wordt, is voor rekening van EasyBCD en volgens mij hoeft u dan voor de harde schijven niet terug te gaan naar MBR bestandsystemen en op de computer Legacy mode te gebruiken, als de computer deze selectie kent.

Misschien moet u, nadat u Windows 11 tijdens de installatie het bootmenu heeft laten maken, in de Window 11 configuratie, het bootmenu nog opgeven en instellen. Bekijk daarvoor deze beschrijving: https://www.pcmag.com/how-to/how-to-dual-boot-windows-10-and-windows-11 en dan wat onder de kop "Set Default Operating System" staat.

Ik heb geen ervaring met Windows systeem partities op twee verschillende schijven maar ik ga er van uit dat de lege schijf voor Windows 11 als tweede in de opstart volgorde moet staan en er dan een USB opstartbaar medium moet worden gebruikt. Tot de officiële uitgave heet de Windows 11 opstartoptie in het bootmenu nog "Windows 10" want vandaaruit wordt er ontwikkeld en deze naam moet dan door de gebruiker veranderd worden.
 
Bedankt voor de uitleg. In W11 kan ik daar enkel kiezen voor W11 als standaard systeem. Ik had idd eerst W10 al enige tijd in gebruik op een nieuwe pc en heb daar nu dus een nieuwe schijf aan toegevoegd en W11 opgezet. In W10 als standaard systeem W11 zetten helpt ook niet, W11 staat dan aangeduid als standaard systeem bij opstarten maar dezelfde fout blijft verschijnen.
Hoe ik ook zoek op fix dualboot etc, alle info die ik vind is veelal dezelfde en staat bij mij al zo ingesteld of is niet van toepassing. Dat het keuzescherm niet verschijnt is een vaak voorkomend probleem zo blijkt. Ik vraag me ook af of het zwarte scherm met daarop witte tekst als keuze scherm wel normaal te noemen is. Alle voorbeelden die ik tegenkom zijn 2 blauwe blokken op een blauwe achtergrond.
Ik heb geprobeerd om met de installatie stick op te starten en pc herstellen kiezen > opstartproblemen. Daar kwam de melding dat de probleemoplosser het probleem niet kon oplossen. (Ah ja typisch Windows zeker?)
Ik wil de hele operatie gerust opnieuw doen als iemand me een stappenplan geeft waardoor ik zeker geen fouten zou maken. Als het dan nog misloopt is er toch al één zaak die kan uitgesloten worden.
 
Laatst bewerkt:
Bij gebrek aan hulp sluit ik deze vraag. Ik wis de schijf en begin opnieuw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan