Dualboot systeem vanuit recoveryfaciliteiten????

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hommel

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2007
Berichten
114
Op mijn recent aangeschafte desktopje (ACER Aspire X3400, Win 7 Home Prem. 64 bits) zou ik graag een dualboot systeem willen maken voor:

  1. Windows 7, waarvoor de machine over een recoverypartitie beschikt, plus ikzelf over een Systeemherstelschijfje en een recoverybackup op dvd's
  2. Windows XP Pro, die ik nog op een legaal installatieschijfje in de kast heb

Gegeven voldoende primaire partities (max. 4 mogelijk) en eerst Win XP erop,
hoe moet ik dan Win 7 vanuit de recovery faciliteiten erop zetten?

Worden het MBR resp. de systeempartitie van Win XP resp. de opstartrecords niet overschreven? Misschien zie ik wel andere problemen over het hoofd. Kan het überhaupt wel, wat ik wil?

Als beide OS's vanaf installatieschijfjes waren te maken, dan zou ik het wel kunnen (Zie de boekwerken van Schoone, http://www.schoonepc.nl/), maar nu ligt het wel anders, dacht ik.

Jullie wijsheid graag.!<_<

Alvast bedankt.
 

Voor zover ik het verhaal heb kunnen volgen, Telwat, betreft het installaties vanaf install-schijfjes (of evt. USB-stick), maar niet een dualbootsysteem, waarbij 1 van de installatiesystemen (in mijn geval Win 7) in een (primaire) Recoverypartitie staat.

In het voorbeeld van de tekst zijn er in het begin 2 primaire partities (1x SYSTEM RESERVED en 1x Win7). Na uitbreiding komt er de primaire XP-partitie bij. Dan is er nog ruimte voor een 4e partitie t.b.v. een dataschijf.
In mijn geval zijn er aanvankelijk 3 primaire partities: nl. behalve SYSTEM RESERVED en Win 7 ook de primaire Herstelpartitie, die geen letter heeft.
Als ik de 4e primaire partitie voor XP aanmaak, waar moet ik dan mijn datapartitie nog maken? Of moet ik XP op een logische schijf in een extended partitie installeren? (Daarnaast nog een logische dataschijf maken dus)?

Graag je reactie....
Alvast dank.;)
 
Hoi !

Gewoon een nieuwe partitie aanmaken, Windows XP daarop installeren, nu start alleen Win XP op.

EasyBCD downloaden: http://neosmart.net/dl.php?id=1 en daarmee de bootmanager herstellen, gewenst OS als eerste instellen etc.

GreetZ,

Harry.
 
Hoi !

Gewoon een nieuwe partitie aanmaken, Windows XP daarop installeren, nu start alleen Win XP op.

EasyBCD downloaden: http://neosmart.net/dl.php?id=1 en daarmee de bootmanager herstellen, gewenst OS als eerste instellen etc.

GreetZ,

Harry.

Bedankt Harry, maar....
het loopt fout. Wat gebeurt er?
-Computer opstarten met XP-schijfje in CD-DVD drive.
-Laden van allerelei bestanden
-Eind v.h. liedje: Blauw scherm met tekst zoiets als (vrij vertaald): Er is een probleem opgetreden en om niet het risico te lopen, dat er nog meer fout gaat met eventueel beschadiging moet er worden afgesloten.
Fout 0x0000007B (0xF78D2524, c00000034.... en nog zo wat.

Advies chkdsk /F uitgevoerd etc.
Ook de logische partitie verwijderd en er een echte 4e primaire partitie aangemaakt.
Nogmaals proberen: hetzelfde blauwe scherm.........

Kortom, zo simpel ligt het niet.:eek:
(Heb nog een virusscan gedaan en zo (met F-secure van Ziggo), maar dat helpt allemaal niks, er wordt ook geen virus gevonden.)

Wat vind jij ervan?:confused:
 
Hoi !

Oorzaak is dat je een Sata-HDD hebt.
Drivers hiervoor heeft Win XP niet voorradig.

Oplossing: zet de Sata-drivers op 'n floppy , doe die in je floppy-drive en klik op F6 bij het begin van de XP-installatie, of:

Slipstream je XP-CD met de Sata-drivers m.h.v. nLite: http://www.schoonepc.nl/instal/windows_xp_slipstreamen_autstreamer_nlite.html

Sata-drivers vind je op de downloadsite van je mobo-drivers.

Greetz,

Harry.
 
Oorzaak is dat je een Sata-HDD hebt.
Drivers hiervoor heeft Win XP niet voorradig.
.................
.................
Sata-drivers vind je op de downloadsite van je mobo-drivers.
Hallo Harry,
OK, dat moet dus de reden zijn.
Helaas geen floppy drive aanwezig, dus slipstreamen.
Vervelend is, dat ACER voor mijn desktop (ACER Aspire X3400) alleen maar Win 7 drivers vrijgeeft. Het moederbord is een "X3400" en dus helemaal onder ACER, waardoor deze drivers nergens anders te halen zijn. Het is dus nog een hele toer om XP op dit machientje goed werkend aan de praat te krijgen.
Kan ik elke SATA driver, geschikt voor XP, gebruiken?

Verder:
het slipstreamen van alle software, die niet op de XP-install CD staat, volgens het verhaal van Menno Schoone is nog een hele klus. Kan ik voorlopig volstaan met het slipstreamen van uitsluitend de SATA driver? (en de rest later maar zien hoe of dat gaat?)

Graag je oordeel en alweer... alvast bedankt.:D
 
Hoi !

Je kunt uiteraard volstaan met het slipstreamen van de Sata-drivers.

Als @Acer geen Win XP drivers aanbiedt ga je op hun site dus ook geen Sata-drivers vinden, laat staan alle andere drivers.
Ik weet bijv. dat het heel moeilijk is om de ingebouwde webcam onder XP aan de praat te krijgen.

Wil je de XP-installatie toch doorzetten, zul je de Sata-drivers moeten zoeken op de site van de chipset-maker, bijv. Intel.

Maar: waarom maak je het jezelf zo moeilijk en kies je niet voor 'n virtuele installatie van XP ?

http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7

Greetz,

Harry.
 
Hoi !
........
Maar: waarom maak je het jezelf zo moeilijk en kies je niet voor 'n virtuele installatie van XP ?
........
Harry.

Dag Harry,
Het antwoord is simpel: Ik beschik niet over Windows 7 Professional, Enterprise of Ultimate en dat schijnt wel te moeten. (Zie ook de site, die je mij hebt aangewezen.) Ik heb "slechts" Home Premium.:eek:

Met een al eens eerder aangeschaft programmaatje (PC-Wizard 2010) vond ik dat de aanduiding v.d. chipset zou zijn: nVidia nForce 720a. Kan dat kloppen? Ik dacht bij nVidia aan een grafische kaart. Daarvoor vond ik: NVIDIA GeForce 9200.
Ik heb intussen al wat rondgeneusd naar de SATA-driver voor het moederbord type "Acer Aspire X3400", maar nog niks zinnigs gevonden.
Weet jij nog een weg, die ik langs zou kunnen gaan om XP geïnstalleerd te krijgen resp. om aan die drivers te komen?:eek:
 
Hoi !

Dat virtueel XP draaien alleen in de door jou genoemde Win 7 versie's werkt is in zoverre juist, dat je in die versie's geen Win XP licentie hoeft aan te schaffen.
Maar: die had je toch al ?

Dus: download de Sun Virtual Box gratis en installeer daarin je Win XP.
Van daar uit kun je evt. benodigde drivers latenb zoeken door Device Doctor.
Zoals je zelf al ziet: het gebrek aan drivers voor XP op de Acer-site gaat je veel problemen opleveren.

http://www.virtualbox.org/
http://www.devicedoctor.com/

Greetz,

Harry.
 
Hoi !

Dat virtueel XP draaien alleen in de door jou genoemde Win 7 versie's werkt is in zoverre juist, dat je in die versie's geen Win XP licentie hoeft aan te schaffen.
Maar: die had je toch al ?

Dus: download de Sun Virtual Box gratis en installeer daarin je Win XP.
Van daar uit kun je evt. benodigde drivers latenb zoeken door Device Doctor.
Zoals je zelf al ziet: het gebrek aan drivers voor XP op de Acer-site gaat je veel problemen opleveren.
......
Harry.

Bedankt Harry,

Virtual machines is compleet nieuwe stuff voor mij, dus moet ik erg mijn best doen om jouw opmerkingen en de tekst van de link naar "Windows XP Mode installeren en gebruiken in Windows 7" te volgen.

Daarom 2 vragen:
Begrijp ik het goed, als ik zeg/concludeer:

a.In Win 7 Home Premium is geen XP mode geconfigureerd (zoals wel in de hogere Win 7 versies), maar dat kun je zelf realiseren door een programma te draaien (SunVirtual Box) en vervolgens je eigen XP (met licentie) daaronder te installeren?
b.Doe dit ten einde de correcte XP-SATA drivers te kunnen downloaden. Daarna XP-mode eruit halen/(XP)deïnstalleren en XP op een lege (logische) partitie installeren met de SATA-driver geslipstreamd?:cool:

Jouw advies komt kortom hierop neer: SATA-drivers ophalen voor een XP-installatie op mijn PC is een flinke klus, maar langs een omweg lukt dat.:p
Met een eventueel a=ja- resp b=ja- antwoord van jou, ga ik de zaak nader bestuderen en uitproberen.

Ik hou je op de hoogte en zoals steeds,
alvast hartelijk dank.:thumb:
Hommel
 
Hoi !

Nogmaal: het virtueel installeren van Win XP m.b.v. Sun virtualbox is inderdaad 'n fluitje van 'n cent.

Als je na instaalltie van de virtuele XP en het installeren van de benodigde drivers alsnog XP reeel wilt installeren heb je mijn zegen, maar waarom zou je dat doen ?

Mits je voldoende geheugen toewijst draait XP virtueel als 'n zonnetje !

Zie ook: http://www.5starsupport.com/tutorial/install-virtual-machine.htm

Greetz,

Harry.
 
Hallo Harry,

Intussen heb ik een fijne XP Pro draaien in een virtuele machine onder Windows 7 Home Premium.:eek:

Windows Virual XP Mode, noch Windows Virtual Machine (waarin dan XP te installeren), nocht Sun Virtual Box werkten, omdat in al deze gevallen de Professional- en hogere versies van Win 7 zijn vereist.
Dit geldt officiëel ook voor Virtual PC 2007, maar na de "fout"-melding, dat het OS niet aan de voorwaarden voldoet én dat MS geen ondersteuning geeft, gaat het installatieproces toch door!!!;)

Daarna is het even zoeken hoe XP er in moet, want alléén de XP-installatie-CD in de drive is niet voldoende om de boot van de VM daarop te laten plaatsvinden. Daarvoor moet in het VM-menu onder CD ook nog te worden aangegeven, dat je wilt installeren vanaf je fysieke CD-DVD drive.

OK, maar het is toch gelukt.
Heel veel dank voor je hulp en geduld.:thumb:

Beste groeten,
Hommel
 
Hoi !

Graag gedaan, hoor !

Greetz,

Harry.
 
fluitje van een SATA-IDE cent....

Hoi !
......
Als @Acer geen Win XP drivers aanbiedt ga je op hun site dus ook geen Sata-drivers vinden, laat staan alle andere drivers.
Ik weet bijv. dat het heel moeilijk is om de ingebouwde webcam onder XP aan de praat te krijgen.

Wil je de XP-installatie toch doorzetten, zul je de Sata-drivers moeten zoeken op de site van de chipset-maker, bijv. Intel.
.......
.......
Greetz,
Harry.
Hoi Harry,
Nog even terug van weggeweest....:

Bij nader inzien blijkt het een fluitje van een cent te zijn, want het blijkt mogelijk via de BIOS een hardware-instelling voor de drives te doen.
In mijn geval stond onder menu-item:
Peripherals:
  • Onboard SATA-Mode = AHCI, kan worden gewijzigd in IDE
  • Onboard SATA-controller = Enabled, moet zo blijven staan.
Na wijziging in IDE loopt de installatie van XPPro vlot door.
Intussen heb ik een fraaie DualBoot: Win 7 + XPPro.

Nu de XP onder de virtuele machine eraf: Gewoon deleten? :(
Geeft dit geen problemen met registervermeldingen en zo? De virtuele machine (Virt. PC 2007) is uiteraard gewoon te deïnstalleren.
Jij weet nogal veel van dat Virual gespook, dus hier zul je ook wel het antwoord op hebben (hoop ik).

Als gebruikelijk,
Alvast bedankt.
Hommel
 
Hoi !

Geen probleem, hoor, da's juist het vordeel van een virtueel systeem.

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan