Dualboot Ubuntu en Win XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Metalhead

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2003
Hallo allemaal,

Na wat experimenteren met Linux, wilde ik een dual boot systeem maken. Ik heb eerst Windows geinstalleerd op een slave schijf (in linux gezien als hdb1?)
Daarna Ubuntu op de master.

Maar nu start hij alleen ubuntu op en ik zie nergens een bootloader. In het begin van het opstartproces begint de computer met: "starting Grub press Esc to enter the menu"

In het menu staat alleen Ubuntu en XP is nergens te bekennen.

Iemand een idee hoe ik een goed werkend systeem krijg? Ik heb al diverse sites bekeken, maar op de 1 of andere manier kom ik er niet uit. (lees: ik zal wel wat verkeerd doen)

Kan het overigens wel wat ik wil? Eerst XP op de slave en dan Linux op de master? (ook echt in deze volgorde)

Groetjes,

Metalhead

Ze staan op 2 verschillende HDD's? Maw, je moet gebruik maken van het bootmenu, toch?

Wil je een dualboot, dan moeten ze op de zelfde schijf staan met 2 verschillende primaire partities...

Duik je BIOS in en zet bootmenu op enabled. Dan kan je daarin telkens aanduiden op welke HDD naar iets bootable moet worden gezocht.

Hoi,

In mijn Bios staat niks over Bootmenu. Ik kan wel de bootvolgorde veranderen en HDD1 als eerste zetten. (hier staat windows op) Als ik hem dan herstart dan krijg ik de melding "can't mount partition" en krijg ik het menu voor mijn neus zonder windows.

Hallo !

Die zullen beiden op de C-schijf moeten staan om een dual-boot system mogelijk te maken.

Boot menu (dat je kan enable-en in het bios zou wel 2 OSen op 2 verschillende HDD's mogelijk maken, vreemd dat het niet gaan.

Ik ken nu niets van ubuntu, maar mss kan je de HDD waarop xp staat nu formatteren met ubuntu en partitioneren, dan kan je die schijf als locatie voor je 2 OSen en dus je dualboot gebruiken.

Hoi,

Ik had al vrij veel gelezen over dual Boot's tussen Linux en Windows. Maar hier wordt altijd (of elke keer) gesproken over 2 partities op 1 HDD. En dat is dus iets wat ik niet wil. Het moet toch mogelijk zijn om 2 verschillende HD's te gebruiken?

In mijn Bios komt overigens geen Boot Menu voor. Wel de Boot volgorde. Ik weet trouwens de Specs ook niet uit mijn hoofd. Het is een tweede hands pc. Maar dat is volgens mij ook niet van belang voor een Dual Boot. Toch?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Natuurlijk kun je 2 HHD's gebruiken !

Bootmenu in je Bios heb ik ook nog nooit van gehoord.

Ubuntu werkt met grub-loader.

Nogmaals: de installatie is eenvoudig: http://www.minwin.nl/tips/dualboot

Greetz,

Harry.

Hoi,

Ik ga het morgen nog eens proberen. Waarschijnlijk heb ik te weinig geduld :o Ik laat nog weten hoe het afliep. Bedankt zover.:thumb:

Bootmenu in bios is iets dat ik op al mijn pc's ken. Vreemd dat jullie het niet kennen, in BIOS --> MAIN ---> BOOT MENU ---> ENABLE
Dan komt er dus als je je pc opstart niet alleen te staan, "press F2 to enter BIOS" maar: "press F2 to enter BIOS, press F9 to enter boot menu"
F2 en F9 kan natuurlijk verschillen, als je dan op F9 drukt, krijg je een lijstje met de verschillende opties om van te booten (zelfde lijstje en zelfde volgorde als in BIOS bij opstartvolgorde)
alleen kan je nu met de pijltjes en enter bepalen waarvan je wilt opstarten, zodat je niet steeds de opstartvolgorde moet gaan veranderen als je eens van iets anders wilt opstarten.

Hoi !

Je bedoelt "bootsequency " of gewoon "boot" ?

Of bedoel je F8 intrommelen totdat je keuze's over de opstartmogelijkheden krijgt ?

F9 ben ik nog niet tegengekomen.

Maar als je dat bootmenu noemt vind ik dat prima.

Maar eh.....wat heeft @T.S. daar aan ?

Dual-boot is wat anders dan via F8 van een tweede HDD opstarten !

Dat werkt als je een OS op de master zet, die schijf verwijderd en een ander OS op een tweede HDD zet, die je als master hebt neergezet !
Daarna kun je dus via je "bootmenu" kiezen van welke HDD je op wilt starten.

Greetz,

Harry

neenee, ik heb het niet over F8, ik heb het over F9 oid indrukken op hetzelfde moment dat je op F2 of DEL zou kunnen drukken voor BIOS.
Is enige manier die ik zou kennen om multiOSsysteem te hebben met OSen op meerdere HDD's.

Ik heb even nagekeken op mijn oude laptop (4 of 5 jaar en zelfs daar is het al op, dus zou ik verwachten dat alle moderne computers het hebben, ik heb sinds ik afweet van het bestaan van bootmenu voor zover ik weet nog geen computer tegengekomen die het niet heeft)
Hoewel het op het opstartscherm bootmenu wordt genoemd wordt het in BIOS idd wel anders genoemd, daar staat bij mij "F12 multiboot", en even later wordt het dus terug "bootmenu" genoemd.
Kijk eens of er multiboot staat in je bios... en of je dat kan enableen.

Hallo !

Op deze PC heb ik een dual-boot system (XP-Pro/Vista Ultimate), en die staan beiden op een verschillende HDD, hoor !

Op de 2dePC staat XP-Pro/Ubuntu ook op 2 verschillende HDD's

Op de derde XP-Pro/Win2k ook op verschillende HDD's.

En op geen van deze behoef ik daarvoor in het BIOS te duiken, of op wat voor toets dan ook te trommelen tijdens de boot.

Dus, waar je dat vandaan hebt ??

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,

Ik had nog een vraagje. Ik ben nu de rescue cd aan het downloaden van de engelse site die je aangeraden hebt. Maar waar ik niet uitkom, of geen antwoord op vindt, maakt het uit in welke volgorde je installeerd? Eerst linux en dan windows of eerst windows en dan linux.

Op het moment is mijn situatie als volgt. 1 computer met 2 harde schijven. Op de master schijf staat Ubuntu en de 2e (de slave) is op dit moment leeg. Dus windows moet ik nog (alweer) instaleren.

Maar allereerst, harstikke bedankt voor je hulp. Vis ta ook trouwens.

Vriendelijke groet,

Metalhead

Hallo !

Maakt in principe niet uit !

Meestal gaat het in de praktijk zo (97 % van de Computer-owners-wereldbevolking heeft een OS van Microsoft), dat er al een microsoft OS geinstalleerd is.

Eerlijk gezegd heb ik Ubuntu ook alleen maar geinstalleerd op systemen waarop al een Microsoft-OS stond.

Maar andersom zou gewoon moeten kunnen.

Zie eerst dat je Ubuntu werkend geinstalleerd krijgt, dit moet weinig problemen opleveren normaliter.

Daarna start je op van de XP-CD, en installeert XP op de 2de HDD.

Als daarna reboot en de grub-loader ziet de boot-ini niet, is daar een eenvoudige oplossing voor.

Succes,

Harry.

Hoi Harry,

De zweetdruppels op mijn voorhoofd. Ik wilde Windows opnieuw instaleren maar dat wilde windows blijkbaar niet. Omdat ik Ubuntu nu als eerst geinstalleerd had, kreeg windows het niet meer voor elkaar om het MBR te schrijven. Pech gehad dan. Alle partities verwijderd, Windows erop geple... en door middel van de engelse site die je gaf, de 2 schijf gepartitioneerd. Viel ook nog niet mee. Er wordt op de site gesproken van qtparted. Blijkt deze versie van de cd gparted te gebruiken. De partities zijn gemaakt en nu is Xubuntu bezig om te instaleren.

Na 16 jaar met Dos en Windows te stoeien, begint dit toch een leuke uitdaging te worden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Metalhead

En nu breekt mijn klomp :mad:

Het maakt blijkbaar wel uit, althans voor een gemakkelijke installatie zonder te stoeien met die rescue cd, in welke volgorde je installeerd.

Nu heb ik Windows op de master schijf gezet. Deze als eerste geinstalleerd. Daarna Xubuntu. En nu kreeg ik wel de melding te zien dat er een ander OS gevonden was en of ik de Grub Bootloader wilde instaleren. Nu kan ik wel, zonder de laatste stappen van die site, Windows opstarten.

Maar ik ben blij dat het nu eindelijk gelukt is. :D

Bedankt. :thumb:

Pfoe, te vroeg gejuicht. Het bleek dat Xubuntu niet wilde doorstarten. Hij kwam met de melding dat de CPU frequency niet ondersteund werd om vervolgens de computer uit te schakelen. Daarna gewoon Ubuntu erop gezet en nu draait hij zoals ik wil. :thumb:

Maar nog een klein vraagje. Bij het opstarten gaat het scherm op zwart. De monitor komt dan in een soort stand by modus. Om vervolgens na een minuutje ofzo weer aan te springen met het inlogscherm. Is er een manier om dit te omzeilen?

Nu zit er een videokaartje onboard in met 8 MB geheugen (ja je leest het goed) Als ik geld heb dan gaat er een andere in. Zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?

Hoi !

Fijn dat je zo ver gekomen bent !

Prima dat je uitgevogeld hebt hoe en wat.

Die grub-loader vraagt altijd wat tijd !

Op de PC waarop hier XP en Ubuntu draaien zit 1024 Mb PC3200 geheugen, en een Geforce FX5200 128Mb, maar daar kost het toch ook altijd even.

Ik kan het nu niet exact opmeten, omdat m'n oudste kleinzoon er wilde spellen op aan het doen is, maar verontrustend lijkt het me niet. zeker daar je zo'n matige videokaart hebt geinstalleerd.

Succes er mee, en houd ons op de hoogte van je ervaringen !

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,

Na verloop van tijd komt er toch een andere kaart in. Ik heb nu van deze de kleuren diepte in Ubuntu ingesteld op 16 bits ipv 24 bits. Hij laat nu iets sneller beeld zien. Het belangrijkste is dat ik Ubuntu normaal gebruiken kan.

Groetjes en bedankt voor je hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan