Dualboot Vista en XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nicoline

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Ik heb een probleem

Mijn man heeft een pc gekocht een aser quad speed en daarop staat windows vista, nu wil hij graag een dualboot hebben met ook windows xp erop. ik heb de harde schijf gepartitioneerd maar als ik dan windows xp erop wil zetten krijg ik steeds een stopfout te zien (blauw scherm) met allerlei rare cijfers enz enz.

Is er iemand die mij kan helpen om dit probleem op te lossen?
Alvast bedankt en een fijne feestdagen.

Nicoline

dual boot

beste Nicoline,

Zover ik weet moet bij een dual boot eerst de oudere versie worden geinstalleerd (in jou geval xp) en dan pas de nieuwere (vista) ik denk dat dat de foutmelding veroorzaakt. En ik weet niet of het zo slim is (inverband met de garantie van acer). Maar zou je dat dan toch willen haal vista eraf en installeer eerst XP en daarna vista dan zou het gewoon moeten gaan.

met vriendelijke groet Thom,

Hallo !

Hier al meerdere malen gedaan (XP geinstalleerd als Vista er al op staat) zonder problemen,

Maar: Eerst gekeken of er XP-drivers voorhanden zijn op de Acer-site ?

Je hebt waarschijnlijk Sata-HDD's; die worden door XP niet zonder meer herkend, dus zul je drivers daarvoor op floppy of stick moeten zetten, en op F6 trommelen bij begin van de installatie.

Als dat allemaal oke is, zul je ook de bootsector van Vista moeten herstellen

Enne....welke foutmelding krijg je ?

Greetz,

Harry.

garne even de stop fout vermelden hier kunnen we er wat mee doen.
het is niet nodig xp als eerste te instaleren er lopen hier diverse topics over op helpmij.

Hallo,

Hoe krijg ik vista eraf, want als ik xp erin doe en daarmee opstart om te installeren krijg ik dus dat blauwe scherm.

Maikel, dat is nu juist het probleem,
Als ik de cd van xp erin doe en dan opstart van cd krijg ik dus dat blauwe scherm. (stopfout) en kan dan niet anders doen dan de pc uit zetten.

Hoi !

Nogmaals: wat is de exacte foutmelding ?

Greetz,

Harry.

oke, ik zal proberen om er een printscreen van te maken en dan op mijn andere pc even meesturen

Moet het toch even helemaal overtypen, maar dit staat er:

Er is een probleem gevonden.Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met een stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer de computer op virussen. Verwijder nieuwe vaste schijven of vaste schijf controllers die u hebt geinstalleerd. Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten. Voer CHKDSF/F uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de computer vervolgens opnieuw op.

Technische informatie (mogelijk in het engels) :

*** stop: 0x0000007b (0xF78D5224,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Het is een nieuwe pc van 1 dag oud waar ik dus alleen eigenlijk maar xp op wil hebben nu, vista mag er van mij nu helemaal af.

4 maanden geleden heb ik een pc van de aldi hetzelfde gedaan xp erop en vista eraf en dat werkt perfect, dus ik snap niet waarom het nu niet wil lukken.

Hoop dat er iemand een oplossing heeft.

Hoi !

Tja, net wat ik al dacht: je hebt de sata-raid controllers nodig !

Zie mijn eerste post.

Kijk ook hier: http://support.microsoft.com/kb/324103/nl

Enne,,,heb je nu alle XP-drivers al gedownload en op een stick gezet ?

Zo ja, fix dan de noodzakelijke floppy en trommel op F6 zodra het blauwe Windows-scherm verschijnt.

Verder de aanwijzingen op het scherm volgen.

Greetz,

Harry.

Misschien ben ik nu heel dom, maar moet ik als het blauwe scherm verschijnt F6 ingedrukt houden of moet ik gewoon net zo lang op F6 klikken tot er wat gebeurt?
:shocked::shocked::shocked::shocked:

Ha ha, ik snap het nu helemaal maar...............................
Ik heb die bestanden op een usb stick gezet alleen nu vraagt xp dus om een floppy en ik kan met geen mogelijkheid naar de usb stick toe.

iemand een oplossing hiervoor????

Hallo,

Nou het is me gelukt hoor.
Ik heb bij acer de raid drivers opgehaald, en bij de pc winkel een externe floppy drive, en ik ben nu bezig met installeren.

In ieder geval heel erg bedankt voor uw hulp.

Een hele fijne feestdagen en een gezond 2008

Nicoline

Hoi !

Prima dat het nu werkt: en bedankt voor de goede wensen !

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan