Dualboot Win XP naast Win 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

edward001

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2007
Ik heb op dit moment Windows 7 Ultimate te draaien. Hiernaast wil ik Windows XP installeren, voor de games. Alleen als ik XP heb geinstalleerd, krijg ik geen dualboot screen te zien bij het opstarten. Waar ligt dit aan? Heb ik iets fout gedaan?

Ja, want de volgorde hoort te zijn: Eerst XP en dan Windows 7 ipv. andersom.

Wat je kunt proberen is opstarten vanaf de Windows 7 DVD en dan de Repair optie kiezen en dan kiezen voor Startup Repair.

Succes,

Tijs.

Ja, want de volgorde hoort te zijn: Eerst XP en dan Windows 7 ipv. andersom.

Wat je kunt proberen is opstarten vanaf de Windows 7 DVD en dan de Repair optie kiezen en dan kiezen voor Startup Repair.

Succes,

Tijs.

Ik had XP eerst op mijn 2de schijf geinstalleerd en daarna Win 7 op mijn eerste schijf. Alleen zie ik het dual boot menu dus niet meer. Zal de Startup Repair even proberen.

xp, voor de games het ondersteund niet eens dx10 of 10.1 of 11 of met andere woorden niet hoger als 9.0c

Dit hoeft ook niet, ik heb niet zo'n goede pc, dus ik kan toch niet de allernieuwste games spelen. rFactor werkt echter prima met WIndows XP.

Eigenlijk had mijn tip je probleem moeten verhelpen, maar anderen hebben jouw probleem met EasyBCD, geïnstalleerd op XP, opgelost.

Tijs.

in de bios zetten welke schijf dat moet opstarten nu staat jou c:/ schijf als eerste en dan krijg je geen boot scherm als je nou alegmeen zet hard disk na de cd/dvd spelers krijg je wel boot scherm

tenminste zo bij mij

Als ik Startup Repair uitvoer, kan ik WIndows XP niet meer opstarten. Dus ik installeer XP weer opnieuw, alleen kan ik dan Windows 7 niet meer opstarten.

Zal straks dat programmatje van Thijs even proberen, eens kijken of dat werkt. En als dat niet werkt, gooi ik alles er wel weer af en dan installeer ik eerst XP en daarna Windows 7.

misschien kun je wat met grub (Grand Unified Bootloader) knutselen?

Eigenlijk had mijn tip je probleem moeten verhelpen, maar anderen hebben jouw probleem met EasyBCD, geïnstalleerd op XP, opgelost.

Tijs.

Moet ik dit programmaatje voordat ik Windows 7 installeer installeren, of nadat Windows 7 erop staat.

Even een betere uitleg:

Ik heb 2 harde schijven in mijn pc, 1 van 160 Gb, als eerste/ C schijf en 1 van 40 Gb, als 2de/ D schijf. Ik had eerst altijd Windows XP Prof op de C schijf, dat ik voor de dagelijkse dingen gebruik, en daarnaast als dual boot Windows XP Lite op de D schijf, waar ik mijn games mee speel. Nu wou ik Windows 7 Ultimate op de C schijf installeren en daarmee Windows XP Prof vervangen, alleen verdwijnt daarmee het dual boot menu en kan ik Windows XP Lite niet meer opstarten. Als ik Windows XP Lite opnieuw ga installeren, naast Windows 7, verdwijnt wederom het dual boot menu en kan ik Windows 7 niet meer opstarten.

Ik had ondertussen gehoord dat de volgorde XP en dan 7 was. Dat heb ik ook gedaan, alleen werkt dat ook niet.

Ik zal morgen het programmaatje van Tijs nog even proberen, anders weet ik het ook niet meer. Dan zal ik wel met Windows XP moeten blijven werken.

Je scoort geen punten op duidelijkheid: In je startposting staat duidelijk dat je Windows 7 hebt en er (daarna) Windows XP bij wilt installeren.

Nu praat je alsof je 2x XP hebt en Windows 7 wilt gaan installeren als vervanging van 1x XP (je praat hier in de toekomst, niet alsof het de huidige situatie is). Dat zou (in principe dan toch) moeten kunnen werken, met behoud van de mogelijkheid om XP Lite op te starten vanuit het bootmenu van Windows 7. Dit dan wel onder de voorwaarde dat XP en XP Lite nu in dualboot werken (dus je bij opstarten van de pc het keuzemenu hebt waar je kunt kiezen uit die 2, (zie C:\Boot.ini)).

Gegeven wat je in je startposting aangaf zou Windows 7 al op je computer moeten staan, maar is dat nu wél of niet het geval???? BCDEdit heeft geen nut/functie als Windows 7 nog niet op je pc staat én zou eigenlijk ook niet nodig moeten zijn als Windows 7 als laatste wordt geïnstalleerd ipv. dat XP als laatste wordt geïnstalleerd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik had idd Windows 7 op mijn pc te staan, maar omdat dit niet goed werkte met rFactor, had ik Windows XP Lite geinstalleerd. Alleen kon ik dan niet meer mijn dagelijkse werk verder doen, dus heb ik eerst Windows XP Prof erweer opgezet. Dan werkte tenminste de dualboot. Dit omdat ik beide XP's dagelijks nodig heb.

Tsja, tenzij ik word teruggefloten door andere helpmij lezers zou het mogelijk moeten zijn om Windows 7 en XP Lite in Dual-boot te krijgen als je nu Windows 7 installeert op de C: schijf [ter vervanging van de XP Prof die daar staat].

Tijs.

Eindelijk is het gelukt. De fout bleek achteraf te zijn dat ik vanuit Windows XP de setup moest starten en niet meteen met het opstarten beginnen.

Nu heeft hij ergens Windows.old neergezet, kan ik die gewoon verwijderen, of gebruikt Windows XP Lite die nog?

Je hebt in Schijfopruiming in Windows 7 de mogelijkheid om die Windows.old te verwijderen (in een tabblad van Schijfopruiming moet dat staan).

Als je zeker weet dat je niets meer nodig hebt van de XP Prof installatie dan kun je het op die manier weghalen. XP Lite zou er geen last van mogen hebben.

Graag een volgende keer je vragen correct stellen (zie vorige postings hierover).

Tijs.

Bedankt voor je hulp Tijs. Ik zal er volgende keer om denken dat ik wat duidelijker ben in mijn posts.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan