Dualboot Win98-XP op slave toevoegen aan Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

wanderer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Berichten
1.854
Hi all,

Is het mogelijk om een dualboot configuratie van Win98 en XP op een slave-schijf,toe te voegen aan de bootloader van een bestaande Vista installatie?

Ik denk aan Bcdedit.exe met het commando "bootsect /NT60 ALL",maar ben niet geheel zeker.

Alvast dank voor het meedenken.

Greetz wanderer
 
98 wil altijd van de C: opstarten, zal moeilijk worden, XP kun je met BCDedit toevoegen.

Het maken van de Bootsect.dos, die je wel weer in de boot.ini van XP kan invoegen.

Overigens ziet 98 de NTFS partities niet, dus die is altijd de C:.

Wordt even uitdokteren, of een 3e party bootloader gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Gaat alleen lukken als je eerst 98SE, dan XP, dan Vista installeert.

Bootloader kan ook lukken, maar ik heb daar alleen ervaring mee i.s.m. een Linux/Windows installatie.

Succes,

Harry.
 
98 wil altijd van de C: opstarten, zal moeilijk worden
Klopt dat het lastig is,maar het is mij in een grijs verleden al eens gelukt met de info die ik hier had gevonden.Komt denk ik neer op de site die jij geeft.

13. Q. Ik heb Windows XP geinstalleerd en wil daarnaast ook Windows 9X installeren

http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702

Toen stond Win98 op dezelfde schijf en nu op de slave,maakt dit nog verschil denk je?
XP kun je met BCDedit toevoegen
Vanmiddag met VistaBootPro geprobeerd (is de GUI van met BCDedit heb ik begrepen),maar dat wilde niet lukken.
Wordt even uitdokteren, of een 3e party bootloader gebruiken.
Maakt het met een 3e party bootloader nog iets uit of Win98 niet op de C schijf staat?

In datzelfde grijze verleden wel met XOSL gestoeid,maar toen had ik Win98 consequent op de C: partitie staan,meen ik mij te herinneren.

Het is overigens de PC van m'n buurman en heb weliswaar een image gemaakt en het register op geslagen,maar doe toch maar even voorzichtig,hij heeft de PC net een dagje :D ;)

Greetz
 
Kan ook als je de schijf er alleen bijzet met de biosbootkey de opstartschijf kiest, dan kun je daar kiezen voor Vista, die als opstart OS op de ene schijf staat, en als op de andere 98 en XP staat.

Dus als je de 2 laatste installeert zonder die andere eraan, en die laatste weer daarna terugzet, kun je dat realiseren.
 
Dus als je de 2 laatste installeert zonder die andere eraan
Ik zie nu,dat ik in m'n 1e post niet volledig ben geweest :eek:

Het is een al reeds bestaande Win98+XP dualboot op de slave schijf.

Er zit 1 SATA schijf in,verder 1 IDE aansluiting waar de DVD brander als master op zit en daar heb ik de 2e (IDE) schijf als slave bijgezet.

Bedoel je met "biosbootkey" soms de F8 toets?Ga ik in iedergeval proberen natuurlijk.

Greetz
 
Hoi !

Via de F8-toets is inderdaad een mogelijkheid.

Maar of XP het gaat doen op een andere PC ???

Zal er toch een repair-install nodig zijn.

Greetz,

Harry.
 
Maar of XP het gaat doen op een andere PC ???

Zal er toch een repair-install nodig zijn.

Ik hoop dat met andere drivers op te kunnen lossen,maar ik vrees dat je nog gelijk ook hebt Harry,in m'n enthousiasme niet eens bij stlgestaan :eek:

In plaats van het postscherm,zie ik nu een Fujitsu logo,waar kan ik dat uitzetten in Vista?

Greetz
 
In de bios, sorry Wanderer, maar heb je een blackout?
Tenaanzien van het bijplaatsen van een bestaande dualboot op de slave en denken dat ongestraft op te kunnen starten zonder driver problemen,ik ben bang van wel :D :shocked: :eek:

Hoevaak zal ik dat zelf hebben opgemerkt tegen andere mensen.............oops.

Ik weet nu even niet zeker waar je op doelt Lange Pier,het uitzetten van het logo of de "biosbootkey".

1.Het logo zet je denk ik uit in het register,correct me if i'm wrong.

2.De "biosbootkey" (nog nooit eerder gelezen zo) is de opstartvolgorde in het bios.

Mocht dat laatste zo zijn,dat bedoel ik dus niet,met F8 kan ik op m'n eigen PC,net na de Post,kiezen van welke schijf ik wil opstarten.

Dit scherm zie ik op de PC van m'n buurman niet,omdat dat Fujitsu logo er voor zit volgens mij,of zit ik er hier ook naast?

Greetz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan