dualboot win98se/winxp prof

Status
Niet open voor verdere reacties.

azer

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
505
Op mijn hd 120gb staat winxp prof zonder partities (één = c nfts)
Nu wil ik win98se en win xp prof erop zetten maar dat lukt langs geen kanten (na formatteren kan ik geen partities aanmaken en herinstalleert win xp zich)
Ik bezit ook partition magic 8 op cd
Wie kan helpen (bios aanpassen maar hoe indien nodig?????(ik ken er niet veel van) thx:eek: :confused:
 
Installeer partition magic, maak meerdere partities aan, deze haal de ruimte van je C schijf, als je meerder partities hebt maak dan de C partitie fat 32 met partition magic.
Formateer de C schijf en installeer W98 op C
daarna installeer je XP op de D schijf ( ntfs )
deze maakt dan een dual boot.

groetjes speedtouch
 
Doe wat speedtouch zegt, alleen installeer ook winxp op fat32...
Dan kan je vanuit win98 ook die partitie benaderen;)
 
:thumb: Goeie opmerking Stigter.

groetjes speedtouch
 
Moet ik de hd eerst formatteren (dat kukt niet zonder herinstallatie van win xp!!)?
:eek:
 
Nee
Maak eerst de indeling met PM zoals ik schreef, en dan formatteren naar fat32.
De partities zijn dan gemaakt en leeg, installeer dan W98 op C, en als laatst Xp op D

groetjes speedtouch
 
Hoe gebeurt dat formatteren? Wordt dat aangegeven? Thx:thumb:
 
Die optie zit ook in PM, klik de partitie aan klik boven aan op de balk partitie en klik op format.

Je kan ook opstarten met een opstart diskette van W98, type achter de dos promt "format C:" of voor de andere partitie "format D:"
zonder " te typen natuurlijk.

Maar ik dacht dat hij na de omzetting van ntfs naar fat32 gelijk formatteerd maar dit weet ik niet zeker , dit is voor mij al heel lang geleden.

groetjes speedtouch
 
Laatst bewerkt:
formateren met een opstartdisk van win98 wil niet,
dit omdat C: ntfs geformateerd is
 
Geeft niet ben al blij dat meer mensen meedenken, want ik vergeet ook wel eens wat :)

groetjes speedtouch
 
Ik heb pmgeprobeerd maar het lukt niet: c blijft in nfts.
Bij heropstarten krijg ik steeds de win xp setup!!!
Kan iemand stapje per stapje de uitleg geven? Thx:confused: :eek:
 
Start PM op klik op de C schijf, klik nu met rechtermuis op C schijf.
Ga in het blad naar convert, vink hier fat32 aan en bevestig, klik nu links onderaan op apply, en de pc gaat over in een dos modes, als het proces klaar is start hij weer automatisch op.

Let op dit kan een lange tijd in beslag nemen, afhankelijk hoeveel data op C staat.

groetjes speedtouch
 
Oke dan moet je het anders doen,
Download Madboot de gratis versie.
Zet het progje op een diskette
Voer de fdisk uit vanaf de diskette, uitleg fdisk vind je Hier
Print evt alles eerst uit.

Ga dan alles verwijderen met fdisk zoals bovenstaande link aangeeft en maak vervolgens de primaire partitie, dit is een fat32 bestandssysteem.

Je kan het bij een partitie houden, als je het moeilijk vind, als je eerst W98 installeerd en PM8,dan kan je de extra partities bij maken en XP installeren.

groetjes speedtouch
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan