Dualboot XP Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Berichten
352
Ik heb momenteel Vista op mijn PC staan, maar menig programma werken niet.
Daarom heb ik beslist om er ook XP op te plaatsen.
Ik heb al wat research gedaan over Dualbooting, en blijkbaar is er een probleem als je XP op je PC installeert, wnr Vista er al op staat.
Namelijk dat als je XP op dezelfde fysieke schijf plaatst als Vista staat, Vista geen System Restore punten meer heeft.
Is dat nog steeds zo?

Wij hebben een PC met een RAID0 combinatie van 2 500GB HD's+ een 250GB Maxtor HD.
Verdere hebben wij een Quad Core + 4GB RAM.

We hebben dus wel 2 fysieke HD's, maar ze staan in een RAID0 combinatie. Kunnen wij dus op enige manier XP op een van deze HD's plaatsen, waardoor wij niet dat probleem hebben van die System Restore points?
 
Als je schijf is opgedeeld in een aantal partities kun je xp wel op een andere partitie installeren. Vista staat dan op de 1e partitie, xp bijvoorbeeld op de 2e. Fysiek wel op dezelfde schijf dus, maar op verschillende plaatsen.
 
Hoi.

Het kan wel hoor!
gewoon op een andere partitie xp zetten zoals Sauria al schreef!
Het enige wat je dan nog moet eigenlijk is een bootloader om de keuze te kunnen krijgen tussen de twee besturingsystemen. Dit kun je doen met easyBCD. (gratis volgens mij)
gr,
Chico79.
 
VistaBootPro werkt ook prima, kun je gelijk alle boot entries naar wens aanpassen. Ook gratis trouwens.
 
Kan je dan niet standaard kiezen welke OS je wil booten tijdens het opstarten van je PC?
 
Jawel! Met VistaBootPro kun je dat allemaal regelen. Bijvoorbeeld of je Vista of XP automatisch wilt starten, hoe lang de timeout is voordat de default keuze genomen wordt, enz. Het bootmenu van Vista wordt met dit programma aangepast, zodat je zelf kunt kiezen welk OS je wil booten.
 
Oké, lijkt me dus een handig programmatje :p
Nog tips voor info over dualbooting?
 
Nee, zolang je xp op een andere partitie zet dan kan er weinig gebeuren. Zorg dat je de partitie van tevoren al leeg hebt gemaakt, of dat hij helemaal verwijderd is. Zodat het bij de installatie van xp in elk geval duidelijk is waar je hem installeert. Dan weet je ook zeker dat je niet per ongeluk iets overschrijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan