• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbel verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

weld1976

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2013
Ik ben een kostprijsoverzicht aan het maken. Hiervoor heb ik een lijst met artikelen en hun prijs. Ik wil in deze lijst elke keer wanneer er een nieuwe factuur komt voor een artikel dat hier in laten vullen. Via een verticale zoek functie wordt de prijs dan meegenomen in de kostprijsberekening. Echter een artikel wordt soms ook meerdere keren ingekocht en zal hierdoor vaker in de lijst voorkomen. Ik wil daarom mijn verticale zoekfunctie de laatste nieuwe prijs laten opzoeken.

Ik heb dus een dubbele verticale zoekfunctie nodig. Ten eerste moet hij mij het artikel zoeken en vervolgens moet hij mij de prijs met de meest recente datum weergeven. In onderstaand voorbeeld zou de functie mij dus voor artikelnummer A300555 de waarde van 0,6 moeten geven van datum 6-3-2013.

Artikelnummer Datum Artikelnaam Prijs per kg
A300555 11-10-2012 zeewierkalk (poeder) 0,2
A300555 3-11-2012 zeewierkalk (poeder) 0,3
A300555 4-1-2013 zeewierkalk (poeder) 0,4
A300555 5-2-2013 zeewierkalk (poeder) 0,5
A300555 6-3-2013 zeewierkalk (poeder) 0,6
A300595 3-4-2011 basaltmeel 25 kg 0,2
A300615 2-1-2010 bentonietmeel 25 kg 0,28

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

bedankt,

Frank

Als we alles moeten overtypen zal er maar weinig reactie zijn.

Ik heb er eventjes een bestandje van gemaakt. Ik heb er een verticaal zoeken functie in gezet, maar hij pakt de eerste die hij tegenkomt. Ik wil eigenlijk dat hij diegene met de meest recente datum pakt

Bijlagen

Jou voorbeeld is geen goed voorbeeld, om hetgeen jij wil is een databank prijslijst zoals die nu is en een tabblad faktuur(in meeste gevallen) ,de datum van de factuur of datum bestelling zijn nodig om de laatste prijs wijziging op te zoeken, en dit ontbreekt bij jou.

sorry Jean-Paul, ik begrijp je opmerking niet helemaal. Ik wil uitsluitend een zoekfunctie die eerst het artikel zoekt en vervolgens bij dit artikel mij de prijs weergeeft van de meest recente prijs.

Juist dat klopt maar welke datum moet ik nemen, in je prijslijst heb je voor artikel A300555 5 prijzen, als je nu een zoek aktie doet naar dit artikel met datum 12/12/2012 vind hij 0,3, met datum 1/03/2013 zal hij 0,5 vinden dit is toch wat je wil hebben he, maar bij jou ontbreekt de datum in het te zoeken veld

Ik hoef geen datum te pakken, ik wil gewoon dat hij de laatste meest recente prijs pakt. Dus altijd gezien vanuit het moment dat je het excell bestand opent. In dit geval zou hij dus die van 3-2-2013 moeten weergeven omdat dat de meest recente is van A300555

dit is precies wat ik zoek. Bedankt. Kun je mij ook even vertellen hoe je dit gedaan hebt. Zou dat ook graag zelf willen kunnen.

Er voor zorgen dat de databank gesorteerd wordt van A-Z op artikel en dan op datum(macroknop), en ook dat je bereik niet groter is dan je databank, daarom 2 databanken met naambereik.
De zoek formule is een index formule met een vergelijking in de rijen van artikel nummer en datum van vandaag.

Zou je mij iets meer kunnen uitleggen over het bereik en de twee databanken. Ik probeer deze functie nu zelf op te bouwen en te begrijpen.

Volgens mij moet je eerder denken aan een matrixformule of een UDF.
Stel je hebt vandaag alles netjes ingevuld.
Morgen koop je nieuwe zeewierkalk met een andere prijs.
Dan zou het kunnen dat de formule van gisteren de prijs van vandaag overneemt als je het niet netjes deed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan