• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele celinhoud vermijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rostie-rostelli

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2005
Hallo,

Ik wil in een werkblad dubbele gegevens in cellen vermijden of eventueel blokkeren (niet toestaan),
vb:
In cel A1 staat "1000" dit getal mag in geen enkele andere cel meer voorkomen, indien een gebruiker dit toch tracht te doen moet hij ofwel:
1: een waarschuwing krijgen dat dit getal (of ander gegeven) reeds ingevoerd is in een andere cel, maar toch de mogelijkheid heeft om dit getal(of ander gegeven) toch in te voeren.
ofwel:
2: Helemaal geen mogelijkheid heeft om dubbele gegevens in te voeren.

Kan iemand mij helpen AUB!!

Alvast bedankt

heb je dit forum als eens doorzocht. deze vraag is nog eens aan bod gekomen.

steven

rostie-rostelli,

Een heel werkblad is nogal wat, maar misschien kan volgend voorbeeld je op weg helpen.

Selecteer in deze volgorde de kolommen: D-C en A
Dan data Valideren: toestaan - aangepast, en zet in het Formule vak:

Code:
=(AANTAL.ALS($A:$A;A1)+AANTAL.ALS($C:$D;A1))<2

Goeie morgen,

Alvast bedankt voor de tip(s), :thumb: deze hebben mij goed op weg geholpen, heeft eventjes geduurt maar uiteindelijk heb ik met volgende formule een gedeelte van mijn probleem kunnen oplossen: =countif($A$1:$B$10;$A$1:$B$10)<2 deze formule slaat op één groep van aan elkaar liggende cellen, maar ik zou dit ook moeten doen voor meerdere groepen van aan elkaar liggende cellen die onderling niet aan elkaar liggen! een vb. ter verduidelijking: :o
groep 1: A1:B10
groep 2: D12:E22
groep 3: G25:H35

Waarden in groep 1 mogen geen 2X voorkomen zowel in groep 1,2 als 3. (hetzelfde voor de andere groepen)
Let op! :shocked: De overige cellen die niet tot één van de groepen behoren bevatten ook gegevens die wel meerdere malen mogen voorkomen!!
Weten jullie hier soms een oplossing voor?:o

Alvast bedankt voor de moeite.

Geef deze formule voor je validatie:

Code:
=(AANTAL.ALS($A1:$B10;$A$1:$B$10)+AANTAL.ALS($D12:$E22;$A$1:$B$10)+aantal.als($G25:$H35;$A$1:$B$10))<2

Hallo,

Vandaag nog wat zitten uitproberen!! :o met bovenstaande formule lukte het maar gedeeltelijk, :mad: had steeds een conflikt tussen de verschillende celgroepen, elke groep onderling werkte wel, dus nog maar wat zitten expirementeren en uiteindelijk is het mij gelukt met volgende formule: :D
=(COUNTIF($A$1:$B$10;A1)+COUNTIF($D$12:$E$22;A1)+COUNTIF($G$25:$H$35;A1))<2
Nu nog deze formule met de aangepaste celgroepen overzetten op het definitief werkblad waar ik met 4 celgroepen moet werken, en hopen dat het lukt.:)

Alvast nogmaals hartelijk dank voor de snelle en nuttige informatie aan allen:thumb:

groetjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan