• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele combinaties automatisch aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Werdes14

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2017
hallo allemaal,

Ik ben nu in een bestand bezig waarbij ik de samenwerkingen van vliegtuigmaatschappijen aan het bekijken ben en ook op hoeveel vluchtroutes er samen wordt gewerkt. In excel ziet dat er uit als Bedrijf 1 cel A1, Bedrijf 2 cel B1 en de aantal samenwerkingen in C1. Nu is het zo dat dezelfde combinatie ook nog een keer voorkomt als Bedrijf 2 in kolom A, Bedrijf 1 in kolom B en hierbij moet ik dan handmatig weer de hoeveelheid vluchtroutes in kolom C invoeren. Het is geen oplossing om de dubbele waardes te verwijderen omdat ik deze later nodig heb.

British Airways American Airlines 2003 304
British Airways Malév 2006 1
American airlines British airways 2003 ??
Malev British airways 2006 ??

Zoals hierboven, is het document in beginsel opgebouwd. Nu wil ik graag een formule gebruiken dat wanneer de combinatie van kolom A en kolom B al eens is voorgekomen, hier automatisch de bijbehorende waarde in Kolom C wordt ingevoerd op de plaats waar nu nog de ?? staan.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Middels deze matrix formule:
Code:
=INDEX($C$1:$C$2;VERGELIJKEN(A3&B3;$B$1:$B$2&$A$1:$A$2;0))
invoeren middels control+shift+enter

we zijn er bijna

Beste Jan Karel,

Wanneer ik deze formule invoer dan krijg ik alleen maar een foutmelding met #waarde!. Ook wanneer ik de Ckolom heb veranderd naar de Ekolom in de formule waar het in me dataset eigenlijk om gaat. Ik heb mijn dataset hierbij toegevoegd en vroeg me af of u eens zou willen kijken waar de fout zit? Sommige waardes in de Ekolom zjin "?" of "# + ?" dit komt doordat de dataset die ik gebruik niet compleet is. Deze waardes moeten ook gekopieerd worden naar de andere identieke combinatie.

Ik hoop dat u me uit de brand kan helpen.

Groetjes Jasper

Bijlagen

Je gegevens zijn niet netjes, er staan spaties achter (vooral) de tweede kolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan