• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele decimale waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Logicgold

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2013
Hoi,

In Excel wil ik dat wanneer er een dubbele decimale waarde voorkomt in een kolom een melding verschijnt. Bijvoorbeeld "Monteur is al ingepland"
Als er tekst of een combinatie van cijfers en tekst voorkomt in de zelfde kolom dan dient er geen melding te komen.

Bij voorbaat dank. Louis

Daar heb je geen Excel voor nodig.

Selecteer het bereik waarop het zich voor moet doen.
Via gegevensvalidatie → aangepast → formule is:
Code:
=of(istekst(a1);aantal.als(a:a;a1)=1)

Of de volgende matrixformule (invoer van de formule afsluiten met Ctrl+Shift+Enter), uitgaande van bereik A2:A35:
Code:
=ALS(EN(ISGETAL(A2:A35));ALS(OF(AANTAL.ALS(A2:A35;A2:A35)>1);"Monteur is al ingepland";"");"")

Edit: ik ben er van uitgegaan dat je de melding ergens in 1 cel wilt hebben, dus niet naast de dubbele waarden.
Ook hier geldt weer dat een voorbeeldbestandje wonderen doet om de vraagstelling duidelijk te maken...

Laatst bewerkt:
De macro zorgt ervoor dat mensen niet tweemaal op dezelfde dag kunnen worden ingepland: voorkomen is beter dan genezen (= overbodige melding)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@dotchie

- vermijd eindeloze lussen
- gebruik VBA ipv werkbladfunkties, tenzij
- vermijd overbodige variabelen

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Count > 1 Then Exit Sub
    If Not IsNumeric(Target) Then Exit Sub

If Application.CountIf(Cells(3, Target.Column).Resize(30), Target) > 1 Then
       c00 = Target

Application.EnableEvents = False
       Target = ""
       Application.EnableEvents = True

MsgBox c00 & " dubbel ingevoerd", , c00
    End If
End Sub

Hoi Snbie, thanks, ik ga er eventjes mee stoeien:thumb:

@snb
Macro 14-11-2016 09:06 uur is op naam van een monteur.
Niet wat ik op dit moment nodig heb, maar ben er wel blij mee, want ik ga die zeker een keer gebruiken.

@gast0660
Macro + bestand 14-11-2016 10:16 uur werkt bij mij niet goed.
Als ik in een kolom twee keer een 2 neer wilt zetten krijg ik netjes een melding en de twee 2 wordt niet uitgevoerd.
Als ik een ander getal in vul (ook al is het de eerste keer) dan wordt deze zonder pardon gelijk weer gewist.
met ander woorden ik kan alleen een 2 invullen, alle andere getallen zijn niet zichtbaar.

@snb
14-11-2016 11:39 uur Jouw macro werkt zoals ik deze heb kunnen testen goed.

@gast0660
14-11-2016 11:47 uur "Hoi Snbie, thanks, ik ga er eventjes mee stoeien"
Ik ben zeer benieuwd welke oplossing komt uit jouw stoeipartij :D
Ik sta open voor een andere mogelijkheid.

In ieder geval allen alvast hartelijk bedankt.

Mvg Louis

Laatst bewerkt:
Dank je wel HSV. zo werkt het inderdaad ook.

Wat is minder belastend voor het programma.(Snelheid)
De manier van jou met een gegevensvalidatie of een macro zoals die van bijvoorbeeld snb.
Het planprogramma wordt namelijk gedeeld en er zijn er 6 met schrijfrechten en 30 met een alleen lezen rechten.
Het bestaande planprogramma bestaat uit 30MB aan data.
Ik heb de hoofdrechten dus ik bepaal hoe het programma eruit komt te zien en hoe het werkt.
Maar ik wil verandering pas doorvoeren als het programma gemakkelijker is om te gebruiken zonder al te veel snelheid te verliezen.
Vandaar deze vraag.

Bestanden delen en Vba gaan niet altijd goed samen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan