Dubbele grafische kaart, of grotere harddisk??

Status
Niet open voor verdere reacties.

77gertjan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 nov 2012
Hallo allemaal, hier is weer zo'n n00b die er niet uitkomt bij de aanschaf van een nieuwe laptop. Maar onder jullie forumlezers zijn er vast wel met meer expertise of ervaring op dit gebied. Ik sta op het punt om een nieuwe laptop aan te schaffen en heb momenteel 2 modellen op het oog:

ASUS K75VM-TY096V
ASUS K75VM-TY126V

Beide machines kosten hetzelfde, en zijn eigenlijk identiek (i7-3610QM/6GB/17 inch...) Het enige verschil zit em in de videokaart, en de capaciteit van de harde schijf.

ASUS K75VM-TY096V heeft een harde schijf van 750 GB en een grafische kaart Nvidia GeForce GT630M

ASUS K75VM-TY126V heeft een harde schijf van 640 GB en een grafische kaart Nvidia GeForce GT630M + een grafische kaart van Intel HD Graphics 4000

Ben al aan het googelen geweest, maar kwam er niet helemaal uit. Wat ik begreep, is dat een laptop om stroom te besparen de intel kaart gebruikt, en bij complexere zaken overstapt op de Nvidia. Dit zal vast kloppen, maar is dat het enige voordeel van 2 kaarten? De pc zal voornamelijk gebruikt worden voor normale taken, internetten, maar soms ook voor videobewerking en af en toe een game (niet te zwaar). Ik ga de laptop voornamelijk thuis gebruiken, met het snoertje in het stopcontact. Dus stroombesparing zal mij worst wezen. Ook heb ik een losse harde schijf met meer dan genoeg ruimte, dus specifiek voor schijfruimte hoef ik ook niet te gaan. Dus mijn vraag is: heeft het echt nut of voordeel om te kiezen voor 2 grafische kaarten, of niet en kan ik beter voor opslagcapaciteit gaan?

Hier nog even de link naar de 2 laptops: http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk?product[]=1058533&product[]=1062971&ps=15

Groeten,
Gertjan.

Ik zou uiteindelijk voor optie 1 gaan.
Een dubbele graka is leuk voor als de ene de geest geeft. En dan nog ben je je hele laptop kwijt voor de reparatie.
Zoals je al zelf zegt, de energiebesparing zal je een worst wezen:d

Beiden hebben dubbele grafische kaart. Ze zijn exact hetzelfde, behalve voor de verbindingen die ze ondersteunen en de grote van de harddisk. De ene is exhter een iets ouder type en een andere behuizing

Is dat zo, wampier? Als ik de specs doorneem, zie ik dat alleen model TY-126V een dubbele grafische kaart heeft, en model TY096V een enkele. Ook zie ik geen verschil in verbindingen, als ik op diverse onafhankelijke vergelijkingssites kijk. De getoonde foto's hierbij zijn identiek, en ik kan niet ontdekken dat er verschil in de behuizing zit. Beide modellen zijn in 2012 geïntroduceerd en worden met een 3e generatie i7 chip geleverd, dus dan zal er toch niet echt een ouder type zijn? Bij mijn linkje hierboven kun je ook zien dat ze verder identiek zijn. Mocht ik fout zitten hierin, kun je me vertellen waar ik dan wel de juiste specs kan vinden?

Zoals ik eerder zei, heb ik een losse harde schijf, dus schijfruimte maakt eigenlijk niet uit. Maar laat ik het zo zeggen: heeft het een voordeel of nadeel dat er 1 of 2 grafische kaarten aanwezig zijn? Met welke laptop zou ik beter uit zijn?

Laatst bewerkt:
Nog verder spittend kwam ik tot het volgende:

"Op het moederbord van een laptop zit meestal al een grafische chip, die ook wel ‘onboard videokaart’ wordt genoemd. Deze chip is voldoende als je de laptop gebruikt voor tekstverwerking en internetten. Wil je ook gamen en foto's en video' bewerken op je laptop? Kies dan voor een aparte videokaart. Een aparte videochip is aan te raden wanneer je bijvoorbeeld wilt gamen. Een aparte grafische chip zorgt voor een snellere beeldverwerking en zorgt ervoor dat de processor ontlast wordt."

Begrijp ik hieruit dat als ik met meerdere toepassingen bezig ben, dat het zou kunnen zijn dat de Intel HD Graphics 4000 mijn processor belast, terwijl de GeForce GT630M nog niet geactiveerd wordt, en de boel trager kan worden. En als deze er niet in zit, maar alleen de GeForce GT630M (met eigen geheugen) de laptop sneller draait, omdat de grafische kaart de proceccor niet en nooit zal belasten?

Zit ik in de goede richting, of denk ik nu helemaal verkeerd? In eerste instantie dacht ik: 2 is beter dan 1. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat 2 meer afremt en belast dan 1.

Laatst bewerkt:
Wampier, je hebt volkomen gelijk. Heb even gegoogled naar de i7-3610qm processor, en die Graphics 4000 is hier standaard onderdeel van (integrated graphics processor).Dus beide laptops hebben deze kaart, al staat dit niet in de omschrijving van de laptop. Dan is mijn keuze makkelijk: het enige verschil is dus de grotere harde schijf. En aangezien de prijs hetzelfde is, kan ik natuurlijk beter die grotere kiezen!

Bedankt allen voor het vlotte meedenken. Deze n00b is weer iets minder n00b geworden :D

Vraag is duidelijk beantwoord, en dit topic kan een slotje op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan