• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele IFSUM formule werkt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter 5MB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

5MB

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2011
Hallo allemaal,

Ik probeer vanuit 2 verschillende data files een ifsum in het hoofdfile te maken om de aantallen in de datafiles te kunnen optellen. Helaas werkt het niet, heb mij echt suf gegoogeld maar kom er niet uit. Het komt er in het kort op neer dat de eerste IFSUM formule wel werkt en de tweede niet. Kan iemand mij helpen?

Heb alle files toegevoegd.

Bijlagen

Waarom zet je die landengegevens niet in 1 werkblad van de 'hoofdfile' ?
Waarom zou je ingewikkelde formules gebruiken om een verkeerde gegevensstruktuur te ondervangen ?

Ik gebruik externe bestanden omdat die bestanden door andere bewerkt worden en indien ik de tabbladen in mijn hoofdfile zou zetten ik iedere keer de data zou moeten kopieren en plakken in mijn hoofdfile. Dat kan helaas niet want er werken meerdere personen in het hoofdfile en niet iedereen heeft toegang tot de locatie waar die landen files staan.

iedere keer de data zou moeten kopieren en plakken in mijn hoofdfile

VBA is je vriend en doet dat voor jou zonder dat je het merkt.
Zijn die externe bestanden wellicht CSV-bestanden ?

VBA is je vriend en doet dat voor jou zonder dat je het merkt.
Zijn die externe bestanden wellicht CSV-bestanden ?

Nee de externe bestanden zijn ook excel files. Ben niet zo goed met VBA's. Als je er een macro opzet hoe voorkom je dan dat je toch die excel files waar je de data uit nodig hebt moet openen?

Code:
Sub M_snb()
  With ThisWorkbook.Sheets
    .Add , .Parent.Sheets(.Count), , "J:\download\Nederland.xlsx"
    .Add , .Parent.Sheets(.Count), , "J:\download\Belgie.xlsx"
  End With
End Sub

Met een Querytable kan het zonder VBA en volledig geautomatiseerd.

Laatst bewerkt:
Helaas kan ik de files niet bereiken met een querytable :confused: Dit waarschijnlijk omdat het iemand anders zijn locatie is.

Als het een locatie van een ander is, zou je er met een macro ook niet bij kunnen. Is het een sharepoint locatie?

Als je toegang hebt tot die locatie kun je ze van sharepoint halen met power query

Als je toegang hebt tot die locatie kun je ze van sharepoint halen met power query

In teams heb ik wel toegang tot het file maar op sharepoint niet, het is iemand anders zijn account. Maar ik ga vragen of ze niet op mijn sharepoint kunnen aangezien degene op wiens locatie ze staan toch weg gaat. Dat is waarschijnlijk de oplossing. Dan kan ik de power query zo maken.

Als ik de power query kan maken dan is mijn probleem met de SUMIF nog steeds niet opgelost denk ik. Waarschijnlijk kom ik hier nog op terug.

Ook een Querytable kan aan een Shapepointlocatie gekoppeld worden.
Wat zijn het voor soort bestanden ? Excel, Access, CSV, HTML, TXT ?

Ook een Querytable kan aan een Shapepointlocatie gekoppeld worden.
Wat zijn het voor soort bestanden ? Excel, Access, CSV, HTML, TXT ?

Ja, dat had ik gezien alleen heb ik (nog) geen toegang tot de sharepoint locatie omdat het een persoonlijke is. We gaan nu de structuur proberen aan te passen, kijken of het dan wel lukt. Het zijn trouwens excel files.

Hallo allemaal,

Het is mij gelukt om de power querie in het file te intregreren, mijn dank voor jullie input. Nu werkt alleen mijn sumif in mijn hooffile niet om de aantallen op te tellen. Dit is de formule die ik gebruik =SUMIF(A6;VLOOKUP(A6;Prioriteiten!$A$2:$A$500;1;FALSE);Prioriteiten!$G$2:$G$500), hij geeft waarde 4 terug terwijl het 800 moet zijn. Wat kan ik doen om de formule werkend te krijgen?

Kijk eens in je Excel handboek hoe de formule sumif gebruikt moet worden.

Kijk eens in je Excel handboek hoe de formule sumif gebruikt moet worden.

Als ik je antwoord goed begrijp doe ik dus iets niet goed met SUMif? Wat ik begrijp van de microsoft site is dat ik een sumif gebruik als ik iets wil optellen met een bepaalde criteria, in mijn geval dus iets wat ik op laat zoeken met een vlookup. Zou je mij iets duidelijker kunnen uitleggen wat er niet goed is in mijn denkwijze en wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen? Zou dit echt heel graag zelf proberen willen op te lossen maar ben al een tijdje hier mee bezig voordat ik hulp vroeg op dit forum en ben aan het einde van mijn excel kennis op dit gebied. Bedankt alvast voor je hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan