Dubbele mails met PST file op NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack200

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2010
Ik heb mijn PST file op een NAS staat zodat ik Outlook vanaf desktop en Laptop kan bereiken. Na binnenhalen van mails op de laptop krijg ik ze echter nog een keer binnen als ik daarna op de desktop in outlook werk. Andersom ook zo. Gevolg is dat alle mails dubbel binnen komen en dat is irritant...
Ik heb geen 2 accounts ingesteld in Outlook (dat schijnt een veel voorkomend euvel te zijn).
Het probleem is opgelost als ik het vinkje 'een kopie van de berichten op de server achterlaten' weghaal, maar ik wil de mail ook kunnen blijven lezen via webmail of iPAD, en dan moet ie op de server blijven staan.
Is IMAP wellicht de juiste richting voor mij? Kan ik Outlook blojven gebruiken? Ik wil wel oude mails bewaren in Outlook, kan ik dan blijven archiveren vanaf de server naar m´n PST...?

Dit is heel simpel te verklaren. Elke Outlook installatie onthoud wanneer hij welke emials voor het laatst heeft binnengehaald. Dit slaat hij niet op in het .pst bestand, wat dus betekend dat beide Outlook's de emails ophalen vanaf het moment dat zei hebben geregistreerd. Wanneer je dus om en om de twee Outlook's de mail laat binnenhalen loopt de een steeds achter op de ander. Door "Een kopie van de berichten op de server achterlaten" uit te zetteb lost je dit probleem inderdaad op. De beste oplossing is misschien door een tijdslimiet in te stellen. "Berichten op de mailserver verwijderen na: [bijvoorbeeld] 5 dagen", op die manier zorg je ervoor dat ook de mailbox niet volloopt.

Bedankt voor de reactie, duidelijk, maar situatie is toch nog niet helemaal ideaal. Ik mis ook, nu ik meer email met de iPad, een complete synchronisatie van de mailboxen (bv uitgestuurde mails) dus denk toch sterk aan IMAP. Wel zou ik op zich willen blijven werken met Outlook, kan dat? Kan ik dan ook mails archiveren? Dwz weg van de server maar wel in een PST file?

Ja dat kan zeker, je moet alleen even kijken of de email provider IMAP ondersteund. Dan kun je daarna IMAP binnenhalen via Outlook.

Thx - mijn provider Online zegt hierover het volgende bij de Q&A...:

Q: Ondersteunt Online ook IMAP?
A: Ja, de mailservers van Online ondersteunen ook het IMAP protocol.
Het voordeel van IMAP is dat de mail op de server blijft staan en u eventueel met meerdere mensen tegelijk van dezelfde mailbox gebruik kunt maken.
Als u gebruik wilt maken van IMAP dient u de volgende instellingen te gebruiken in uw mailprogramma (bv Ms Outlook of Apple Mail):
Mail type (protocol): IMAP
Inkomende mail server: imap.online.nl
Inkomende mail server poort: 143
Uitgaande mail server: smtp.online.nl
Uitgaande mail server poort: 25
Let op: De klantenservice van Online kan u alleen ondersteunen bij het gebruik van POP mail.

Met name na het lezen van die laatste zin ben ik huiverig en denk ik er serieus aan om een gmail account te openen. Maakt me tevens minder afhankelijk van Online als provider. Wat zou jouw advies zijn...?

Let op: De klantenservice van Online kan u alleen ondersteunen bij het gebruik van POP mail.
Dat komt omdat IMAP uitgebreider is dan POP, daarom hebben ze liever dat POP gebruikt wordt. Dit is overgens niet zo heel vreemd, meeste providers bieden maar minimale of gewoon geen support voor IMAP, simpelweg omdat er te weinig gebuik van gemaakt wordt. IMAP zou in principe moeten werken, maar Gmail kan ook, jou keus.

Ik was vergeten je nogmaals te bedanken en het topic te sluiten. Tot een volgende keer!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan