• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele MAX / GROOTSTE / KLEINSTE / MIN weergaven voorkomen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aloneal

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Via INDEX / MATCH zoek ik uit een reeks een kleinste waarde, een op 1 na kleinste waarden, een op 2 na kleinste waarde, etcetera.

Soms komt dezelfde waarde echter twee maal voor. Wanneer bijvoorbeeld de op 1 na kleinste waarde even klein is als de minimale waarde dan selecteert MATCH twee keer de minimale waarde en geen enkele keer de op 1 na kleinste waarde.

In het bijgevoegde voorbeeld wordt 'Aap' twee keer geselecteerd en 'Gordeldier' drie keer, maar 'Beer', 'Hond' en 'Ibis' helemaal niet.

Dit dubbel selecteren wil ik voorkomen. Zijn hier mogelijkheden voor met formules? Tips zijn van harte welkom.

Bekijk bijlage vb.xlsx

Dank voor de reactie Plongske. Ik vind dit echter niet zo'n fijne oplossing omdat er een nieuwe rij met afwijkende waarden bijgevoegd moet worden. Dat is visueel minder aantrekkelijk en ook niet voor alle invullers duidelijk.

In E19 en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, dan doorvoeren naar onderen.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($C$4:$C$13;KLEINSTE(ALS(VERGELIJKEN($B$4:$B$13;$B$4:$B$13;0)=RIJ($B$1:$B$10);RIJ($A$1:$A$10));RIJ(A1)));"")

@AlexCel; De formule is daar relatief.

Zag het net in tweede instantie. Het gaat nog wel goed, maar dat is geluk...

Denk dat hij met jouw matrix-oplossing prima geholpen is.

Als Ts er geen dubbele in wil zien wel, anders moet ik nog maar eens iets verzinnen.
De vraagstelling is een beetje onduidelijk (dubbele).

Als dat de juiste oplossing is @plongske, en Ts wil geen extra kolom, zet het in een matrix.
Code:
=INDEX($C$4:$C$13;VERGELIJKEN(KLEINSTE(($A$4:$A$13)+RIJ($A$4:$A$13)/1000;RIJ(B1));$A$4:$A$13+RIJ($A$4:$A$13)/1000;0))

@Harry
Ben zelf minder vertrouwd met het maken van matrix formules.
Alvast bedankt voor het voorbeeld.

Heel hartelijk bedankt voor alle antwoorden.

De eerste oplossing van HSV is niet wat ik zoek omdat daar in het resultaat waarden worden weggestreept.

De tweede oplossing werkt niet bij mij? Maar misschien pas ik de formule verkeerd toe? De exacte logica van de formule snap ik nog niet zo goed.

Bekijk bijlage vb2.xlsx

Excuses, ik had even andere kolommen moeten nemen zodat je het beter begreep.

ps. kolom A mag je leegmaken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heel, heel hartelijk bedankt voor je hulp Harry. Ik los mijn problemen graag zelfstandig op maar hier kwam echt niet uit. Dan is het fijn om hulpvaardige deskundigen te treffen. Ik hoop dat ik ergens een keertje iets terug kan doen vanuit mijn deskundigheid. Je oplossing is echt indrukwekkend!

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan