• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele namen uit validatielijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

maarten423

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2008
Beste dames en heren,

Ik ben bezig een planning te maken voor ons bedrijf. Hierin maak ik gebruik van een validatielijst waar alle collega's in staan. Om het plannen iets eenvoudiger te maken ben ik op zoek naar een formule waarbij herkent wordt, als een naam 2 maal in de planning gebruikt wordt. Volgens mij moet met ''vert.zoeken'' zoiets kunnen. Ik krijg het niet voor elkaar om een voorbeeld bij te voegen, dus ik hoop dat jullie het begrijpen. Graag niet al te complexe formules, want het grootste deel van dit forum snap ik helemaal niets van.
Als jullie me kunnen helpen, vast enorm bedankt. Ik ben nl. al maanden hiermee bezig.

Groeten,

Maarten

Maarten, Wil je iedere naam 1 keer zien (dus alleen unieke namen) of wil je weten hoe vaak een naam voorkomt?

Het liefst alleen unieke namen; zodat mensen maar bij 1 klus ingezet kunnen worden.

Nu ik je vraag nog een keer lees begrijp ik dat je waarschijnlijk een reeds gebruikte naam uit een selectielijst wil halan. Daar weet ik zo geen antwoord op.

Dank je Wiki,
maar ik zoek eigenlijk iets van een formule, die ik zelf kan invoegen in mijn planning.Volgens mij heb ik van jou een soort macro gekregen; deze werkt niet op mijn computer.

Ik stel voor een controle kolom in te voegen met de formule
=AANTAL.ALS(A1:A21;A1)
a1:a21 is de lijst ingezette medewerkers
;a1 = naam medewerker in de cel links van de formule.
Met voorwaardelijke opmaak kun je de kleur van de cel instellen op bv rood als de waarde hoger is dan 1.

Laatst bewerkt:
Je zou bij data > valideren kunnen kiezen voor aangepast. Hier kan je een formule ingeven.
Kijkend naar het voorbeeldje van wiki:
Code:
=AANTAL.ALS(A1:A21;A1)
zou je bij validatie aangepast moeten invullen:
Code:
=AANTAL.ALS(A1:A21;A1)<=1
Als deze stelling WAAR is, dan is de invoer toegestaan. Als de stelling ONWAAR is, dan volgt er een stop/waarschuwing.

Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar dit werkt niet. Ik haal de namen al uit "valideren, lijst"
Misschien gaat het daarom niet helemaal goed. Het is me al eens gelukt met een vert.zoeken formule. Deze ben ik alleen kwijtgeraakt en het wil me nu niet meer lukken.

Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar dit werkt niet. Ik haal de namen al uit "valideren, lijst"
Misschien gaat het daarom niet helemaal goed. Het is me al eens gelukt met een vert.zoeken formule. Deze ben ik alleen kwijtgeraakt en het wil me nu niet meer lukken.

Haalde je daarmee dan de naam weg uit de validatie lijst?
Oftewel, als de naam al eens was gekozen veranderde die naam in de validatie lijst in een blanco cel?

Dank je wel, Finch. Dit kon 'm wel eens zijn. Kost me waarschijnlijk een maand om te ontcijferen, maar ik ga m'n best doen. Heb je misschien een excel bestand hiervan, zodat ik de formules kan kopieren. Dan begrijp ik de werking ervan misschien iets beter.
Alvast bedankt.

Groeten,

Maarten

Dank je wel, Finch. Dit kon 'm wel eens zijn. Kost me waarschijnlijk een maand om te ontcijferen, maar ik ga m'n best doen. Heb je misschien een excel bestand hiervan, zodat ik de formules kan kopieren. Dan begrijp ik de werking ervan misschien iets beter.
Alvast bedankt.

Groeten,

Maarten

Onderaan die pagina staat een link naar een voorbeeldbestand.

Voorbeeldbestand

Finch,

Ik heb even naar je voorbeeld gekeken, maar ik kan handmatig een naam 15 keer invullen.

Finch,

Ik heb even naar je voorbeeld gekeken, maar ik kan handmatig een naam 15 keer invullen.

De bedoeling van deze opzet was eerder van een datavalidatielijst te maken waar een waarde uit verdwijnt indien ze reeds gekozen is. De bedoeling was niet het hele gebeuren waterdicht te maken zodanig dat een waarde geen tweemaal kan voorkomen.

Misschien dat ik in de toekomst deze laatste functionaliteit probeer in te bouwen, maar voorlopig ontbreekt het me aan tijd hiervoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan