Dubbele OS

Status
Niet open voor verdere reacties.

daulnis

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2009
Heey,

Enige tijd geleden heb ik windows 7 geinstalleerd, maar nu blijkt dus dat mijn vorige o.s.er ook nog op staat. Dat was xp.
Ik kan namelijk elke keer als ik mijn laptop opstart kiezen tussen mijn oude besturingssysteem en windows 7.

Het volgende heb ik ondernomen :
1 C Schijf zoveel mogelijk leeggehaald (programma's verwijderen etc). op dit moment had mijn C schijf 20 GB ruimte in bezit.
2 D schijf geformatteerd
3 Windows 7 geinstalleerd en gekozen voor een optie waarmee hij hem op de C schijf zou installeren
4 Na de installatie heeft mijn C schijf 38 GB in bezit (ik dacht maar 17GB zoals vermeld was!) en heeft mijn D schijf 35 GB in bezit!

Vervolgens ga ik kijken in de D schijf en schijnt dat daar nu ook een OS op staat, want daar staan nog wat oude documenten van me in en de WINDOWS en program files folder staat er ook.

Ik heb geprobeerd te D schijf te formatteren alleen dan krijg ik een foutmelding 'Kan het formatteren niet voltooien'. Hiermee wou ik mijn vorige OS eraf halen.

Nu zit ik dus met 2 OS'en en weet niet zo goed hoe ik deze eraf krijg!

Hoe probeer je deze harde schijf te formateren???
Als je dit deed tijdens de 'duur' van een OS (xp of 7) gaat deze idd een probleem geven...

Probeer eens om deze schijf te formateren door middel van de installatie CD-rom van windows 7 / xp

Bij deze moet je normaal gezien in staat zijn om een Harde Schijf / Partitie te formateren...

Oke, moet ik dan mijn computer opstarten vanaf mijn installatie CD? want als ik de installatie cd in mijn cd-drive doe, als mijn computer gewoon aan staat, geeft hij geen optie aan om iets te kunnen formatteren

Het is inderdaad de bedoeling om op te starten vanaf de CD-ROM...

het is echter gwn de bedoeling om te formateren en dan af te sluiten...

Als ik windows 7 vanaf cd-dvd opstarts geeft hij geen opties aan om iets te kunnen formatteren.. Ook Easybcd kan alleen maar xp van de bootlijst afhalen (dat staat er tenminste maar werkt in praktijk ook niet..) maar dan zit ik nog steeds met mijn oude OS.

Toen ik probeerde mijn schijf te formatteren vanaf de cd zag ik trouwens dat er stond dat Windows 7 op mijn D schijf geinstalleerd was, terwijl ze elders zeggen dat hij gewoon op mijn C schijf staat

Ik heb even een screenshot gemaakt van mijn schijfbeheer, misschien dat dat wat meer duidelijk maakt.

Kijk ff in deze thread wat betreft het steeds verwisselen v.d. schijfletter,is mij ook overkomen omdat ik niet vanuit WinXp heb geïnstalleerd (zie #7). Wat belangrijk is dat je je schijven/partities herkenbare namen geeft,wat het geheel overzichterlijker maakt.
http://img40.imageshack.us/img40/3603/schijfbeheer.jpg
In jouw geval zou ik 'n datapartitie maken alles BackUppen en opnieuw beginnen zodat je weet wat/waar staat.
Wellicht dat er nog iemand anders hier op 't forum een beter idee heeft,dat zou je dan ff moeten afwachten.
Succes.

Laatst bewerkt:
Oke, om het weer even duidelijk te maken.

Windows 7 heb ik geinstalleerd op mijn D schijf
Windows XP staat op mijn C schijf
Als ik W7 run worden mijn partitie's dus automatisch verwisseld (W7 staat dan dus op C en XP op D)
Ik heb nu mijn schijven andere namen gegeven zodat ik ze beter geordend kan houden

Nu dat allemaal duidelijk is, zit ik dus nog steeds met mijn schijf waar XP op staat. En die kan ik nog steeds niet formatteren, en ondanks ik hem van mijn bootlijst verwijdert heb via dat programmatje, staat hij er nog steeds tussen als ik mijn laptop opstart.

Oke, om het weer even duidelijk te maken.

Windows 7 heb ik geinstalleerd op mijn D schijf
Windows XP staat op mijn C schijf
Als ik W7 run worden mijn partitie's dus automatisch verwisseld (W7 staat dan dus op C en XP op D)
Ik heb nu mijn schijven andere namen gegeven zodat ik ze beter geordend kan houden

Nu dat allemaal duidelijk is, zit ik dus nog steeds met mijn schijf waar XP op staat. En die kan ik nog steeds niet formatteren, en ondanks ik hem van mijn bootlijst verwijdert heb via dat programmatje, staat hij er nog steeds tussen als ik mijn laptop opstart.

Kijk eens in msconfig ( typ het in bij Start -> Zoekbalkje )
Daar staat misschien nog Windows XP tussen?

De C-schijf is de actieve schijf.
je geeft aan dat:
C-schijf = Windows XP
D-schijf = Windows 7

maar nu je opstart in Windows 7, is de D-schijf ineens heel klein.
hoe komt dat? Windows 7 moet op de actieve schijf staan, en zo wordt de letter dus veranderd naar C. Als je vervolgens Windows XP opstart, zal hij dit weer terug veranderen.

Het ligt dus net aan de situatie!
Met een cd-rom van Windows 7 kun je bij het opstarten en "installeren" ook een schijf formatteren, no matter what. Ik raad je aan dit te doen, werkt altijd! Denk er wel aan om die namen, zoals eerder is aangegeven, te veranderen zodat je bij het formatteren het juiste station kiest, en dus niet alleen afgaat op de letter

Ik heb het gevonden ja. hele computer leeg gehaald en windows 7 er opnieuw opgezet! alles werkt weer goed

Dank u!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan