• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele personen zoeken en bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

janemmers

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2001
Hallo,

In bijgevoegd bestandje is de vraag omschreven. Lijkt me een flinke uitdaging!!!

Bedankt
Jan

Bijlagen

Hoi,

Je kunt sorteren op persoonsnaam.
Je tabel 'rammelt' echter: vanaf kolom O staan gegevens waarvan de vraag is of je die in de selectietabel wil opnemen.
Bij het sorteren of filteren van de gegevens gaat het nu mis, want ze worden niet meegenomen als je niet oppast.
Rij 1 wordt niet aangemerkt als veldnamenrij; regel dat.

Hierna kan je - zoals gezegd - sorteren op persoonsnaam.
Of je andere vragen te 'automatiseren' zijn is de vraag.
Ik neem aan dat het een eenmalige klus is, dus vraag je af of alle energie in 'zoeken naar automatiseren' opweegt tegen de moeite het handmatig te doen.

Inderdaad.

Het is beter als de eerste bewerking gebeurt in het gebied A2 : N17. Voor het gemak heb ik een nieuw bestand toegevoegd
De bewerking komt wekelijks terug in een gebied van telkens 1100 rijen. Dus het is voor mij wel belangrijk dat het geautomatiseerd kan plaats vinden

Jan

Bijlagen

Tja, dan is het inderdaad slim om te kijken naar een effectieve oplossing.
Of die moet liggen in het wekelijks oplossen van problemen door jou/jullie is daarbij de vraag.
Kennelijk worden gegevens aangeleverd op een manier die niet 'klopt'.
Wellicht is het zinvol om juist dáár eens naar te kijken .... ?

Beste Tee en anderen,

Ik ga het toch niet zo vlug opgeven. Het klopt dat ik niet gelukkig ben op de wijze hoe de database is ingericht. Helaas heeft het veranderen hiervan een te grote impact.

Ik denk dat ik zelf een heel eind kan komen als in het bestandje een overzicht gegenereerd kan worden van personen die dezelfde persoonsnaam+geboortedatum hebben. Ik krijg dan in ieder geval een lijst van personen die dubbel in de lijst voorkomen. Eventueel mag het een ander ook uitgevoerdt worden met een macro.

Ik hoop dat dit bij iemand gaat lukken
Jan

Bijlagen

Hoi,

Allereerst de algemene opmerking dat ik je vraag wel erg gemakkelijk gesteld vind: je geeft het probleem en wacht gewoon tot hier iemand een kant en klare oplossing biedt, zonder dat je zelf aangeeft wat je al geprobeerd hebt oid. Met name de tekst 'lijkt me een flinke uitdaging!!!' vind ik wat afstandelijk klinken, je gooit het probleem nogal vrijblijvend over de muur.

Ten tweede denk ik net als vanveelen dat de beste aanpak is kijken of je de gegevens niet anders aangeleverd kan krijgen. Het kan dan wel zo zijn dat de database niet in elkaar zit zoals je wenst, maar bij het exporteren van data uit die database is het waarschijnlijk veel eenvoudiger om de duplicates al niet mee te nemen (en waar nodig het woord vrijwilligers in werkplek 9 te plaatsen), in plaats van dat je erg moeilijk gaat doen in Excel.

Als je dan toch met excel wil klooien, kun je denk ik het beste aan de slag met VBA. Hier weet ik echter nogal weinig van af. Wel heb ik gisteravond een vraag beantwoord die hier enigszins op lijkt, dezelfde aanpak zou je voor jouw probleem kunnen gebruiken. Zie mijn eerste antwoord (om 19.12) in deze thread http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=499267

Mocht je hulp nodig hebben bij het maken van een query uit de database om de gegevens beter aangeleverd te krijgen, of als je meer tips wil over hoe je bovengenoemd antwoord voor jouw probleem kan gebruiken, dan kan ik hier best bij helpen.

Groet,
plagvreugd.

Beste Plagvreugd
Zoals ik al eerder heb vertelt ben ik zeker niet gelukkig met de database. Voor dit moment wil ik daar echter niet aankomen. Wellicht in een later stadium. Zowel jij als Vanveelen geven beide aan dat mijn vraag niet gaat meevallen, dus zeker een uitdaging.
Ik stel de hulp in ieder geval zeer op prijs.

Inmiddels ben ik zelf ook aan het knutselen gegaan en ben mijn vraag met de nodige hulpkolommen aan het oplossen. Van VBA heb ik geen kennis dus dat gaat zeker mij niet lukken.

In het bijgevoegde bestandje kan ik in ieder geval alle dubbele namen eruit halen (gebeurt in kolom a) Op dit moment worden de namen alleen vergeleken met de persoonsnaam. Ik wil echter dit laten plaats vinden met zowel de persoonsnaam en de geboorte datum.
Kan iemand mij hiermee op weg helpen

Bijlagen

Het is inderdaad geen gelukkige uitvoering van je export data.

Zou je een bestandje met meerdere weken kunnen posten dan is het duidelijker tegen wat voor soort problemen je elke week aanloopt.

Enkele vragen:
Mag de oplossing ook in een ander tabblad staan of moet het tabblad aangepast worden.
De personen hebben verschillende personeelsnummers (????) , maar klopt het dat de eerste 3 getallen altijd gelijk zijn en dus toebehoren aan 1 persoon?

Heb de lijst gesorteerd op nummer (zie bijlage)

Zijn de persoonsnummers niet uniek.

36507 Lex Barschot 27-02-1951 Barschot, Lex van
36510 Lex Barscho 27-02-1951 Barschot, Lex van

deze variant geeft geen foutmelding (omdat Barscho zonder t is geschreven).

als je werkt met unieke nummers is het probleem (volgens mij) opgelost, want dan kun je daar op zoeken.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Het probleem is iedere week hetzelfde.
Het betreft een database met 1200 medewerkers. Ik krijg iedere week een uitdraai (waarvan een deel) in het bestandje staan. Het klopt dat dezelfde medewerkers verschillende personeelsnummers hebben. Het betreft hier met name medewerkers die ook vrijwilligerswerk doen binnen de organisatie, zij staan allemaal 2x in de datbase met een verschillend personeelsnummer. Ik wil bij deze club medewerkers de werkplek "Vrijwilligers" toevoegen aan de overige werkplekken en vervolgens de regel waarin ze vrijwilliger zijn eruit halen.
Ook ik vind dat ze de database vreemd hebben opgebouwd. Sleutelen aan de database kan vooral gevolgen hebben voor andere rapporten (denk dan aan salarissen ed), ik zal het met de huidige export moeten doen.

Ik houdt het liefste alles op 1 tabblad.
Zelf ben ik al een heel eind. Ik wil de dubbele personen uit de excellijst in beeld brengen dit kan dus niet met het personeelsnummer. (De personeelsnummers hoeven totaal geen overeenkomsten te hebben.)
Ik heb gekozen om de de personen te veriferen met persoonsnaam+geboortedatum.
In het bijgevoegde bestandje selecteert hij deze alleen maar op basis van de persoonsnaam. Ik zou graag willen dat hij dat op 2 criteria doet (persoonsnaam en geboorte datum). Als een persoonsnaam 2x voorkomt in de lijst resulteert dit tot een 1 in kolom a
Ik zou al weer een stuk verder zijn indien ik de verificatie van dubbele personen met 2 criteria kan laten plaats vinden

Bijlagen

Hallo,

Mooi dat je zelf aan het knutselen bent gegaan. Ik vind het echter nog steeds een beetje een verkeerde volgorde dat je eerst de vraag over de muur gooit en pas daarna zelf aan de slag gaat.

En nog over die database: ik zeg niet dat je de database zou moeten veranderen (Want ik snap wel dat dat nogal wat impact heeft), maar alleen het exportbestand dat jij gebruikt. Of wordt dat bestand ook gebruikt voor de salarissen die je noemt?

Maar goed, gebaseerd op je huidige export en je laatste bestandje zie je bijgevoegd hoe je zowel op persoonsnaam als geboortedatum zou kunnen testen.

Ook heb ik een vlaggetje gemaakt waarin je ziet dat een record een dubbele is en een ANDER record (behorend bij die dubbele) een vrijwilligersrecord is.

Hoor graag of je hier wat mee kan of nog vragen hebt.

Groet,
plagvreugd.

Bijlagen

Ik heb drie versies neergezet om te ontdubbelen.
Niet i.c.m. geboorte datum, maar alleen op naam.
Kijk maar of je er iets mee kunt.

Bijlagen

zie post #9.

blijft toch het probleem bestaan dat lex barschot 3 personeelsnummers heeft en met zoeken op naam (en eventueel geboortedatum er maar 2 gevonden worden.

in vraagstellers model wordt lex barscho (zonder t) niet gevonden, terwijl ik denk dat dit wel dezelfde persoon is.

Klopt mijn bevinding?

Als je laat zoeken op unieke nummers (personeelsnummers) is dit probleem te verhelpen.

Oeldere

In de database komen dezelfde personen voor met 3 verschillende personeelsnummers. Heel onhandig maar op dit moment is dit nu eenmaal zo.

Wat niet de opzet is maar wel bijkomend kan worden opgelost is het gebeuren van dezelfde persoon maar op verschillende manieren geschreven
barscho en barschot zijn dezelfde personen. Het feit dat van barschot nu 2x voorkomt maar met verschillende namen komt hiermee wel aan het licht zodat de naam van Barscho herstelt kan worden naar van Barschot

is het dan niet verstandig om eenmalig een lijst te maken met alle personeelsnummers en de import te laten zoeken in deze tabel?

P.s. vanuit de andere import (personeelsnummers) zal ook wel een lijst te maken zijn, die je in excel kunt bewerken. (voor het maken van jouw tabel).

hoe kunnen trouwens foute namen (barscho) voorkomen in een personeelsbestand, die wekelijks wordt geexporteerd. Dus met andere woorden, waarom wordt, zoals al eerder is aangegeven door anderen en jezelf, deze lijst niet aangepast.

Daar hebben andere afdelingen ook belang bij.

Oeldere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan