• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele punten tussen ip-adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Berichten
71
Hallo,

Ik vond iets terug over dubbele punten tussen tijdsaanduiding.

Kan iemand mij vertellen of er een eenvoudige manier is om een ip-adres zonder dubbele puntjes om te toveren mét dubbele puntjes, zodat het leesbaarder is

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Tino
 
Kan je een voorbeeld geven?
 
IP-adressen zijn niet met dubbele puntjes, maar met enkele puntjes vb. 192.168.1.102
 
Maar IPv6 adressen hebben dat wel

2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334.
 
Voor een Ipv6

Met een UDF achter een module
Code:
Function jveer(cell)
 For i = 1 To Len(cell) Step 4
    a = a & Mid(cell, i, 4) & ":"
 Next
 jveer = Left(a, Len(a) - 1)
End Function

Vervolgens invoeren als = jveer(A1)
 
Voor nieuwe versies:)

Code:
=TEKST.COMBINEREN(":";WAAR;LET(x;A1;y;FILTER(RIJ($1:$100)-4;REST(RIJ($1:$100);4)=0;"");DEEL(x;y+1;4)))
 
UDF:

Code:
Function F_snb(c00)
   F_snb = Format(c00, replace(Join(Split(Space(Len(c00) \ 4)), "@@@@:")&" ",": ",""))
End Function
 
Ik probeerde die opmaak dus binnen de custom format van Excel maar dat wilde niet werken.

Code:
Format(c00, "@@@@:@@@@:@@@@:@@@@:@@@@:@@@@:@@@@:@@@@")

Is er een verklaring waarom het wel met Format in VBA werkt?
 
Omdat Text in Excel een totaal andere funktie is dan Format in VBA.
Zoiets is ook het geval bij TRIM in Excel en Trim in VBA en met de operator \ in VBA en in Excel.
Het illustrreert de ontbrekende samenhang tussen de ontwikkelaars van verschillende produkten van MS.
 
Ahh oke duidelijk! Thx
 
Feitelijk is een IPv6 nogal lastig om te zetten. Er is namelijk geen vast aantal karakters. 2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334 mag je namelijk ook schrijven als 2001:db8:85a3::8a2e:370:7334 . En dat is al een heel stuk lastiger om te zetten. Zonder dubbele punten weet je dus niet of er in de laatste twee getallen 3707:334 of 370:7334 staat
 
Onbegonnen werk dus
 
Bedankt voor jullie reacties, allereerst mijn exuses voor mijn late reactie.

Ik zal mijn vraag nog iets meer toelichten, overigens betreffen het mac-addressen, maar de vraag blijft hetzelfde.

Ik moet informatie administratief verwerken, en krijg dus per servers de mac-addressen aangeleverd als bv '2CEG7FF0C99E'

Dit wordt opgeslagen in een CMDB, in een excel overzicht, maar wil ik duidelijker leesbaarder maken. '

Sommige leveranciers leveren het al met om de 2 tekens een dubbele punt, maar sommige ook weer niet.

Ik zoek dus een manier om een kolom van 100 mac-addressen zonder dubbele punten om te zetten naar 100 mac-addressen mét dubbele punten.


Dus 2CEG7FF0C99E wordt dan 2C:EG:7F:F0:C9:9E.

Ik zag al voorbij komen dat voor een aantal opties het niet echt te doen is, maar misschien wel met deze toelichting?

Doorgaans maak ik wel gebruik van 'functies' in excel, en daar red ik mij wel mee, maar soms zie ik ook oplossingen voorbij komen die volgens mij programmeertaal zijn, en ik zou daar graag alles mee kunnen, maar kan het nog niet. Staat op dit forum ook een optie om dit te leren? Dus programmeren in excel voor dummies of zo?

Ik hoor het graag van jullie.

Bedankt,

Tino
 
Hoi snb,

Dat is al een goede start, en lijkt me precies wat nodig is. Ik zal eens kijken of dit boek nog ergens via marktplaats voorbij komt :), ik ben bang dat ik het nl niet heeeel veel zal gebruiken.

alvast bedankt.
 
SNB bedankt! :thumb:

Zat ik zodanig te kijken naar je link op bol.com dat ik de excel link bijna gemist had :eek:

Ik heb je antwoord toegepast, precies wat ik nodig had.

Mijn dank is ontzettend :thumb::thumb: groot!!!

groeten,

Tino
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan