• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele records verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

erbicom

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
28 okt 2000
Ik heb een excel bestand waarin alle nummers uit de Top40 staan vanaf 1965 tot eind 2007. In kolom A staat de titel, in kolom B de artiest en in kolom C de datum van binnenkomst.
Nu is het zo dat sommige nummers meerdere keren zijn uitgebracht en dus ook meerdere keren in deze lijst staan. Ik zou graag de dubbele nummers er zo uit willen halen dat alleen de eerste binnenkomst behouden blijft. Dus stel dat een nummer op 16-01-1965 voor het eerst in de lijst staat, maar ook op 17-11-1972 en 28-06-1983, moet alleen de vermelding van 16-01-1965 blijven staan en de andere moeten verwijderd worden. Nu kan dit wel voor een deel met Data/filter/Uitgebreid Filter, maar dan kan ik maar 2 kolommen (titel, artiest) selecteren omdat die hetzelfde zijn, maar de datum-kolom niet omdat die wel verschilt. Hoe krijg ik het nu voor elkaar dat toch de hele Rij verwijderd wordt, inclusief de datumkolom (ook al is die niet "dubbel"?

Dat zou je wel kunnen doen met behulp van een draaitabel. Zie bijgevoegd voorbeeldbestand.

Je maat dan een draaitabel met de kolommen die je wil houden (titel, artiest, datum). Als de draaitabel gemaakt is kopieer je die en plak je hem ergens anders met Plakken Speciaal --> Waarden. En dan een Autofilter erop en de lege cellen van de titel selecteren en deleten.

Dan heb je een neiuwe tabel zonder dubbele titels.

Wel ff met een kopiebestand hé!

Bijlagen

Klinkt goed, alleen lukt het me al niet een draaitabel te maken :( Ik krijg uiteindelijk te zien dat ik bepaalde items in bepaalde velden moet slepen. Ik weet dan absoluut niet wat ik waarheen moet slepen. Is er wellicht een andere manier?

Ik maak wel even een handleiding voor je. Tot zo.

Edit: een handleiding gaat mij nu niet lukken, PC loopt vast. Je moet de velden in de volgorde Titel - Datum - Artiest naar de linkerkolom van dat schermpje slepen en bv het veld titel ook naar het grote middendeel.

Helpt dat wat?

Laatst bewerkt:
Kan je de vraag nog even op opgelost zetten aub?

Beste Wigi ;)

Kan je de vraag nog even op opgelost zetten aub?
Waarom?

Hij heeft geantwoord op de vraag van om 15:47 en niet nadat Gert Bouwmeeste zijn topic heeft gewijzigd.

Groetjes Danny. :thumb:

@ Gert Bouwmeeste: Ik ga vanavond wat proberen. Bedankt voor het meedenken.

@Wigi: Ik weet hoe het forum werkt ;)

@Danny147: Bedankt voor het scheppen van duidelijkheid. :thumb:

Beste Wigi ;)

Waarom?

Hij heeft geantwoord op de vraag van om 15:47 en niet nadat Gert Bouwmeeste zijn topic heeft gewijzigd.

Groetjes Danny. :thumb:

OK ja, zo in detail had ik het even niet bekeken :eek:

Helaas, bij het slepen naar de linker kolom krijg ik hele vreemde dingen te zien. Ik kan er dan niks meer mee. Ik zet deze vraag op Opgelost ;) en ga op een andere manier kijken naar dit probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan