• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele rijen

• Onderwerp starter Onderwerp starter RdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RdS

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2007
Beste helpers,

Ik heb een excel blad waarin een hele hoop regels staan (6.000).
Er zitten 'bijna' dubbele regels in.

Hoe kan ik de verschillen tussen de regels gaan markeren?

Bv.
Kolom A Kolom B Kolom C
123AB Piet Alkmaar
123AB Jan Alkmaar
1235A Piet Amsterdam
etc

In dit kleine voorbeeld markeerd kolom A mijn waarden waarin dus dubbelen zitten.
Nu moet alleen gemarkeerd worden dat in Kolom B, Piet & Jan van elkaar afwijken.

Hoe krijg ik dit voor elkaar ?

Zie bijlage.
Alle rijen waarvan de waarden in kolom A meer dan 1 keer voorkomen, worden gemarkeerd. D.w.z. dat als je bv. in A7 1235A invoert, ook de 2 rijen waarin in kolom A die waarde voorkomt, worden gekleurd met dezelfde kleur. Wil je onderscheid maken tussen waarden met verschillende kleuren, dan heb je al snel vba nodig, want dan moet je ook aangeven welke waarden welke kleur moeten krijgen.

Ja, helaas was me dat ook al gelukt

Ik heb de dubbele eruit gehaald door een countif.

Maargoed, nu wil ik dat alleen de afwijkende cellen een kleur krijgen.

Iemand anders ?

Zoals in het voorbeeld staat.

Zou Piet gemarkeerd moeten worden in b1
en zou Jan gemarkeerd moeten worden in b2

Ja, dat is inderdaad waar ik op doel.

Het kan misschien ook wel met conditional formatting

=IF($A2=$A3,IF(Q2=Q3,,"true"))

Zoiets

Ik heb wat gevonden

=IF($A2=$A1,IF(B2<>B1,1,0),0)

Kijkt naar de cellen of ze anders zijn dan de bovenliggende cel nadat eerst is bevestigd dat je een duplicaat hebt in kolom A

Uit je laatste reactie begrijp ik dat je met een Engelstalige versie van Excel werkt en dat je niet de puntkomma maar de komma als lijstscheidingsteken gebruikt. dat is geen probleem, mits je mijn formule dan maar correct wijzigt (AANTAL.ALS wordt in de Engelstalige versie COUNTIF).
De door jou vermelde formule kun je m.i. beter niet gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ja, klopt. Ik gebruik de Engels talige versie.

Voorlopig werkt deze goed voor mij, maar uiteraard sta ik open voor dingen die ik over het hoofd heb gezien.

Wellicht andere mensen die ook kunnen aangeven wat ik over het hoofd zie ?

Je formule =IF($A2=$A1,IF(B2<>B1,1,0),0)
vergelijkt 2 opeenvolgende cellen, terwijl waarschijnlijk dezelfde waarden in kolom A niet per se in opeenvolgende cellen hoeven voor te komen. Verder hoef je bij voorw. opmaak geen if-opdracht te gebruiken en ook geen nullen en enen in de betekenis van waar/onwaar.
Als de eerder gegeven oplossing niet voldoet, dan komt dat omdat mij je probleem niet geheel duidelijk is. Tot nu toe heb ik begrepen dat enkel naar overeenkomstige waarden in kolom A moet worden gekeken. Is het zo dat als er in kolom A overeenkomstige waarden zijn, dat je daarna ook nog wil kijken of de waarden in kolom B en C overeenkomen? En als het antwoord daarop Ja is, wat is dan het criterium om de cellen te kleuren ?

Ik heb even een voorbeeld bijgevoegd.

Aangezien ik kolom A sorteer van A-Z staan dubbelen altijd onder/boven elkaar.

Kolom A heeft overeenkomstige namen

Kolom B-Z kan afwijken van eerdere regel. (Dit alleen wanneer de waarden in A gelijk zijn).

Bijlagen

In je voorbeeld hebben A2 en A3 dezelfde waarden.
Welke cellen wil je een kleur geven.
- Rij 2 en rij 3 volledig ?
- Of 1 van beide rijen ?
- Of bepaalde cel(len) in rij 2 en/of rij 3 ?

In het voorbeeld is bv kolom DT aners, sympton, repair, sec doe, deft etc.

Nu wil ik graag dat IN de tweede regel de cellen met een afwijkend iets gemarkeerd worden.

In het voorbeeld is bv kolom DT aners, sympton, repair, sec doe, deft etc. Nu wil ik graag dat IN de tweede regel de cellen met een afwijkend iets gemarkeerd worden.
bedoel je niet rij 3 (de tweede rij met gegevens)?
Zo ja, zie bijlage.
De opmaak is ingesteld t/m rij 30 en geldt alleen als de cellen niet leeg zijn.

Ja, ik bedoel inderdaad wat je hebt gemaakt.

Maar wat is nu het verschil met mijn formule ?

Ja, ik bedoel inderdaad wat je hebt gemaakt.
Maar wat is nu het verschil met mijn formule ?
Als voorbeeld vergelijking van de cellen B3 en B2:
jouw formule geeft als uitkomst een 0 terwijl die 1 moet zijn, want B3 moet gekleurd worden en dat doe die met jouw formule niet. Maar nullen en enen kun je achterwege laten, die maakt Excel er zelf van, idem met de if's (zie ook mijn bericht van 17/9, 01.05 uur). En verder is de voorw. opmaak voor kolom A afwijkend t.o.v. de andere kolommen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan