Dubbele versie van Vista op andere partitie verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desolate1

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2006
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met windows Vista.
Ik heb na een hoop gedoe nu per ongeluk 2 versies van windows vista op mijn computer.

1 ervan staat op de C partitie, hierop draai ik ook alles en staan alle programma's, dus deze wil ik behouden.
Mijn D partitie is voor dvd's, muziek en dergelijke, alleen hierop staat nu dus ook een ongebruikte versie van windows Vista.

Via schijfopruiming gebeurt er niks, en gewoon verwijderen wil ook niet.

Hoe kan ik deze overbodige versie verwijderen?

Alvast bedankt voor eventuele hulp!:thumb:

Een besturingssysteem kan je niet zomaar verwijderen ( ook niet via schijfopruiming, dat is daar helemaal niet voor ). Om een besturingssysteem te verwijderen moet je eigenlijk de gehele partitie waar het besturingssysteem opstaat formatteren, maar je kan ook alle bestanden van Vista ( de map van Windows dus ) verwijderen.
En dan evt. uit het bootmenu verwijderen via EasyBCD of VistaBootPRO.

Bedankt voor je commentaar, maar gewoon verwijderen wil dus niet, ook al ben ik administrator op mijn eigen computer.

Ik heb op één of andere manier er al wel voor gezorgd dat ik bij het opstarten niet meer hoef te kiezen tussen de twee versies en dat ie dus direct de goeie opstart, maar in verband met schijfruimte wil ik toch graag van de bestanden op de D partitie af.

Iemand ideeen of tips?

Bedankt voor je commentaar, maar gewoon verwijderen wil dus niet, ook al ben ik administrator op mijn eigen computer.

Ik heb op één of andere manier er al wel voor gezorgd dat ik bij het opstarten niet meer hoef te kiezen tussen de twee versies en dat ie dus direct de goeie opstart, maar in verband met schijfruimte wil ik toch graag van de bestanden op de D partitie af.

Iemand ideeen of tips?

start op op je vista op de eerste primaire partitie (die die je wil gaan gebruiken). Van daaruit formatteer je de andere partitie, ik heb begrepen dat je eerste vista de tweede primaire partitie D: noemt, dus dat wil zeggen, even rechtermuisknop in het startmenu, bij eigenschappen "uitvoeren..." er weer bijzetten. Klikken op uitvoeren, cmd ---> ok
in het opdrachtpromptvenster invoeren: format D: /FS:ntfs /Q
De Q staat voor Quick en betekent dus dat hij de partitie gewoon zal formatteren zonder te checken op beschadigingen ed. (snelformatteren dus)
de /FS:ntfs zorgt ervoor dat je partitie automatisch ntfs wordt geformatteerd (aangeraden)

suc6!:thumb:

Laatst bewerkt:
Hallo,

Wederom bedankt voor de hulp, maar op de D partitie heb ik dus ook zo'n 60 GB aan bestanden (films, muziek) die ik graag wil behouden.

Eventueel nog andere opties als formatteren of zit er niets anders op?

Handmatig verwijderen (maar dat duurt eeuwen en is af te raden)
kopieer de bestanden eerst naar een andere locatie en formatteer dan, daarna kan je de backup van die data terugzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan