Dubbele waarden in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

janluc

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2016
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2016
Van de database in de bijlage maak ik een maandelijks rapport met een overzicht per medewerker van de vakantiedagen en overuren via de knop "Overzicht per maand"in het startscherm. Dat gaat echter niet goed wanneer bij een werknemer sprake is van overuren én vakantiedagen in één maand.
Zie werknemer Carin in maand 9 van 2016 in het voorbeeld. Ik heb het wel deels kunnen ondervangen door gebruik te maken van de optie "duplicaten verbergen" bij verschillende tekstvakken, maar bij de overuren blijven duplicaten in beeld, ook als de optie "duplicaten verbergen" bij het betreffende tekstvak ("Dag") nu aanstaat.
Ik vermoed dat de echte oplossing moet worden gezocht in de query "qryOverurenEnVakantiedagenInEenMaand" die aan het rapport ten grondslag ligt, maar daarvoor schiet mijn kennis te kort. Wie heeft een idee?

Bijlagen

Om te beginnen: ik zou de db eerst normaliseren. En dat houdt in ieder geval in: van de tabellen tblOveruren en tblVakantiedagen één tabel maken. Want er zit objecttechnisch geen enkel verschil tussen het opnemen van verlofuren of het opnemen van een vakantiedag. Neem Carin die op 27-9-2016 een middag vrij neemt... In jouw db kun je dat niet eens correct registreren! Je kunt alleen een hele dag opnemen, en moet dan in het opmerkingenveld vastleggen dat het om een middag gaat ("Middag vrij, inval Yvonne"). En zo zijn er meer records waarbij je een hele dag inboekt, maar een halve dag zou moeten afboeken.
Kortom: zo'n entiteit moet gewoon in één tabel, waarbij je op basis van een veld [Boekingsoort] vastlegt of het een opname is of een bijboeking, en een veld [Type] of het overuren (één woord, geen koppelteken) betreft of vakantie, of wellicht buitengewoon verlof dat je niet hoeft bij te boeken of af te boeken.

Als je het zo inricht, bestaat je probleem niet meer.

Hallo Octafish, natuurlijk, zo simpel is het! Normaliseren is de oplossing. Dank voor je heldere blik weer.
Groet, Jan Luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan