dubbele windows xp

• Onderwerp starter Onderwerp starter lake
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lake

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2010
Dag iedereen,

Ik heb een pc met daarop xp pro, omdat er het 1 en ander aan scheelde wou ik xp opnieuw installeren. Pc startte echter niet op vanuit cd-rom, dus ik heb gewoon opgestart en zo de setup van xp uitgevoerd.
Nu blijk ik met 2 xp installaties te zitten. Dit merk ik omdat hij bij het opstarten vraagt welke win xp ik wil opstarten.
Nochtans als ik op de harde schijf ga kijken zie ik slechts 1 windowsmap.
Hoe kan ik dit oplossen?

Met dank

Laetitia

Hallo,

Stel in de BIOS in de Boot Priority dat de CD-ROM-drive als eerst moet opstarten.
Dan proberen te installeren.
Je raakt wel alles kwijt.

Groetjes, WDHBGS

Waarschijnlijk staat dezelfde Windows 2x in het C:\boot.ini bestand.
Doe het volgende:
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl
Tabblad "Geavanceerd"
Knop Instellingen bij de paragraaf "Opstart- en herstelinstellingen"
Knop Bewerken.
Waarschijnlijk zie je 2x dezelfde regel staan (tenminste: 2 regels waar het stuk multi(X)disk(X)rdisk(X)partition(X)\WINDOWS hetzelfde is).
Indien ja, dan haal een van die regels weg. Klik daarna op het rode kruisje, sla het bestand op en start de pc opnieuw. Je zou dan nog maar 1x XP in het lijstje moeten zien.

@WDHBGS: Slechte tip: Windows XP staat gewoon goed op de harddisk, dus het heeft geen zin om opnieuw te installeren.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dat zou ik willen vermijden want ik heb hem pas terug geïnstalleerd.
Ik was trouwens zo begonnen en ik zag dat cd-rom als 2de stond. Ik moest dan op f5 drukken om dat aan te passen, maar die f5 toets veranderde niets. Vandaar mijn beslissing om er een andere xp over te zetten...

Bedankt voor je reactie.

Als Floppy of Diskette als eerste staat en als er geen diskette in zit, is het ook goed.

CD-ROM moet dan als eerste.
Druk dan op Esc en kies iets van Save op het opteslaan.

Groetjes, WDHBGS

ik weet dat het zo hoort met cd-rom als eerste. Maar ik kan het niet aanpassen. Heel raar. Kweet niet hoe het komt. Normaal gaat dat zonder probleem. Het gaat hier niet over mijn computer... Ik moet de opstartvolgorde aanpassen door op f5 te drukken, maar f5 veranderd niks aan de volgorde. Ik heb alle f toetsen trouwens geprobeerd.

Greetz

ik heb nu ook zo een rare map staan...
C:\$WIN_NT$.~BT

Kijk eens terug naar posting #3. [De posting van Bertus heeft trouwens het zelfde doel.]

M.b.t. de map C:\$WIN_NT$.~BT: Dat is een tijdelijke map die bij de installatie van XP gebruikt wordt. Normaal gesproken wordt die map automatisch verwijderd als de installatie gelukt is. Kan weg als XP verder goed werkt, nu, en deze map ($WIN_NT$.~BT) niet (meer) genoemd wordt in C:\Boot.ini (zie mijn posting).

Tijs.

Ik heb die handleiding gelezen en totdat ik de extra partitie moet verwijderen lukt het. Als ik in schijfbeheer zit en met rechtermuisknop op de partitie die ik moet verwijderen klik, dan staat formatteren niet in het zwart en kan ik er dus niet op klikken.
De te formatteren partitie is trouwens de c schijf. Want de juiste xp zit op de extra d partitie. Is dat een probeleem?

Er beginnen nu 2 dingen door elkaar te lopen:
a. Een herinstallatie van XP (incl. formatteren van de C: schijf)
b. Het originele probleem dat er 2x XP wordt genoemd bij het opstarten.

Graag even aangeven waar je nu mee bezig bent.
Het heeft namelijk geen zin om b. te bespreken als je ondertussen voor a. gekozen hebt.

tijs.

het één heeft toch rechtstreeks te maken met het ander?
Ik heb 2 windows xp 's. Elk op een andere partitie (c is de oude, d is de nieuwe)
Ik heb op google gelezen dat ik de overbodige partitie moet formatteren. In mijn geval is dat de c schijf. En dan rest er mij nog enkel een partitie van die c schijf, nl. de d partitie, waar mij goeie xp op staat.
Mijn vraag is gewoon: MAG ik de c schijf formatteren om dus de overbodige windows weg te hebben? Of alle mappen verwijderen, maar dat zal waarschijnlijk niet lukken... of een andere manier is ook welkom. Ik wil gewoon die overbodige windows kwijt.

Enige wat jij mag (*) doen is het verwijderen van C:\Windows, vooropgesteld dat de 'juiste' Windows op D: staat.
Daarna (zie mijn instructie) C:\Boot.ini aanpassen, zodanig dat alleen de XP op D: beschikbaar is.

Er zal in C:\boot.ini iets staan als:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

of (als D: op een andere fysieke harde schijf staat dan C:)
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

In jouw geval moet je natuurlijk de Windows die op D: staat bewaren, dus de ingang waar C: wordt bedoeld "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn" uit het lijstje verwijderen, en bij Default= de andere (overblijvende) kopieren (als dat nu nog verwijst naar C:)

Dus bij Default= zou iets komen als [indien D: op zelfde schijf als C:]
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

of [indien D: op andere fysieke schijf als C:]
Default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS

Misschien een goed idee om, voordat je gaat wijzigen, even jouw boot.ini te laten zien in je volgende posting.
Start -> Uitvoeren -> notepad.exe c:\boot.ini

(*) [Formatteer je de C: schijf, dan werkt Windows niet meer. Bovendien bestaat software die (ondanks dat Windows op D: staat) toch de programmatuur in C:\Program Files willen installeren, dus C:\Program Files mag ook niet weg.]

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
ziet er als volgt uit:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Als ik goe mee ben met je uitleg moet ik nu deze regel verwijderen:

Dat is dus de regel die NIET overeenstemt met de regel in default.

En dan bij default het volgende kopieëren:

Als dat klopt wat ik hier allemaal schrijf, moet ik de reeds bestaande regel bij default, nl. default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS, bewaren of mag die weg?

En wat betreft de program files: alles wat ik nu installeer kunt in partitie D terrecht bij program files.

Een dikke dank u voor je hulp alvast! :D

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]

Enige wat je hoeft te doen is de allerlaatste regel weghalen, dus waar Windows op de eerste partitie (=C: schijf) wordt aangegeven. Dus de volgende regel mag weg:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn.
De Default= waarde staat al goed, want verwijst naar de 2de partitie (= D:). Dat hoef je dus niet aan te passen.

PS: Gebruik de methode in mijn eerste posting om boot.ini te gaan aanpassen. Open je 'm namelijk rechtstreeks in Kladblok, dan kun je 'm niet opslaan...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Oke. Dank u.

Is hiermee dan de extra windows weg of enkel niet meer zichtbaar bij het opstarten?
Ik vermoed het laatste.

Het laatstgenoemde. Dus als je Windows op de C: schijf kwijt wil, dan moet de map C:\Windows weg. Zie ook posting #15.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan