Dubbele XP-pro verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Berichten
351
Op mijn PC met XP-pro gaan sommige programma's hangen en dat werden er steeds meer. Alle XP-updates zijn aangebracht en het hangen werd alleen maar erger. Ik heb toen besloten om XP-pro opnieuw te installeren. Tijdens de installatie vroeg XP of ik op ntfs over wilde gaan en dat wilde ik. De installatie verliep verder goed. Echter als ik het systeem nu start, heb ik 2 XP-pro's en moet ik kiezen. Als ik niet kies, kiest het systeem altijd de nieuwste installatie en dat wil ik niet want dan ben ik mijn oude gegevens kwijt (de 2 XP-versies zien elkaar niet). Hoe kom ik nou van deze 2 XP-pro versies af? Ik wil maar één XP-pro versie met behoud van de oude gegevens.
Kortom: Help!
 
Je kunt XP op diverse manieren installeren, je kunt een update draaien (dat is met behoud van je oude gegevens e.d.) en je kunt een schone installatie draaien(dan ben je dus al je gegevens die je had kwijt. Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je voor NTFS-install hebt gekozen maar je oude install was dan waarschijnlijk FAT-32 en daarom heeft XP een Dual boot op je comp gemaakt.
Als het goed is staan beiden op een eigen partitie bv C en D, als dat zo is kun je de partitie met de niet gewenste XP-installatie gewoon formatteren en de Xp install die je wilt houden kun je daarna upgraden, maar kies dan wel FAT32 als daar om gevraagd word.
Hierna kun je het Dual-bootmenu laten verdwijnen door het niet meer bestaande OS in je bootini te verwijderen.

Succes, Speedlimit
 
Ha Speedlimit, je tip is heel goed, ik heb inderdaad de nieuwe XP op de D-partitie (ntfs) staan. Kan ik die nu gewoon verwijderen en dan verdergaan op de C-partitie die nu ook onder ntfs is?

Een andere vraag is: kan ik XP-pro opnieuw installeren op C zonder dat ik de gegevens kwijtraak? Of ben ik bij een herinstallatie alles kwijt (onder W98 kon je een herinstallatie doen zonder gegevens kwijt te raken)?

Jan
 
Hallo Jan,

Je kunt inderdaad de Xp van de D-partitie verwijderen maar als ik jouw was zou ik gewoon de D formatteren,
dan weet je zeker dat je 'schoon' bent.

Je kunt je XP op de C opnieuw installeren maar dan moet je wel voor upgrade kiezen ipv nieuwe installatie.

De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat je nooit op zeker al je gegevens behoud bij een upgrade omdat er altijd een foutmelding of een stroomuitval roet in het eten kan gooien, dus wat je zeker niet kwijt wilt raken moet je van te voren back-uppen.

Groet, Speedlimit
 
Hallo Speedlimit, bedankt voor je goede tips. Ik kan nu voorruit.

Groet, Jan Mulder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan