• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbelen geheel uit kolom verwijderen (geen unieke waarde overhouden) Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ganini

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jul 2014
Dag allen,

Ik heb één kolom met circa 5000 namen waar ik de dubbelen uit wil halen. Ik wil dat de dubbele namen geheel verwijderd worden en dus niet dat er 1 unieke waarde van elke naam overblijft.
Het lukt me niet om dit gedaan te krijgen in excel, omdat er steeds 1 unieke naam overblijft.

Voor het geval mijn vraag niet helemaal duidelijk is, even een voorbeeld met appels en peren. Stel mijn data is:
Peren
Appels
Peren
Peren

Ik wil dat alleen Appels overblijft na het ontdubbelen en verwijderen. Iemand tips hoe ik dit kan doen?

optie 1 met een filter, maar dan raak je de "dubbelen" niet echt kwijt, ze worden alleen verborgen
optie 2 je kan een nieuwe kolom met alleen de gewenste waarden maken
optie 3 met vba daadwerkelijk de kolom "ontdubbelen"

Laatst bewerkt:
Maak een draaitabel met de namen in de rij en aantal van namen als waarde. Even sorteren op de waarde aantal van namen en vervolgens alleen de namen met waarde 1 selecteren, kopieren en plakken

Ik vond de draaitabel wel een goede tip, aangezien ik geen VBA heb. Ik weet dan nu dat ik 400 namen heb met frequentie 1 en dat is de groep waarin ik geinteresseerd ben. Het lastige is dat de draaitabel alleen aangeeft hoeveel en welke namen er met frequentie 1 zijn; in de datasheet wordt verder niks aangepast, dat blijft 5000. Ik had graag gezien dat de datasheet met 5000 namen wordt gereduceerd naar 400, waarbij de informatie uit andere kolommen zoals adres behouden blijft. In die andere kolommen staan namelijk adres, woonplaats etc en dat wil ik graag van die 400 wil behouden.

Zoals het er nu uitziet zou ik die 400 regels allemaal handmatig moeten opzoeken in de datasheet van 5000. Als het eenmalig zou zijn, dan zou ik het misschien nog wel doen, maar ik zal dit kunstje vaker moeten gaan doen...

Dank voor de reacties iig!

Code:
= IF(COUNTIF($A$2:$A$5000;A2)>1;1;0)
Bovenstaande in B2 en naar beneden doortrekken over gans het bereik. Filteren op de 1-tjes, gefilterde bereik verwijderen en daaarna sorteren om alle lege rijen naar beneden te verplaatsen.

Je kan in de draaitabel natuurlijk ook gewoon alle andere kolommen slepen maar de countif/aantal.als-oplossing van Warme bakkertje is nog eenvoudiger

Laatst bewerkt:
@ arrie23

countif/Aantal.als ;)

Oeps, uiteraard. Excuses (ik sla even met mijn hoofd tegen een muurtje)

Ook jij hebt VBA:

Code:
Sub M_snb()
    [a1:A400] = [if(countif(a$1:A$400,A1:A400)=1,A1:A400,"")]
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan