dubbelklik op Excel cel verwijzen naar Macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

joriskeeman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jun 2012
Beste Visual Basic kenners (dat hoop ik),

Ik ben momenteel bezig een excelsheet te maken welke verschillende bestanden koppelt. Echter ben ik helaas geen visual Basic kenner en kom ik er met behulp van VBA for dummies ook niet uit! Ik zou graag willen dat als ik op een cel klik in een bepaald worksheet (dubbelklik liefst), ik dan naar een andere sheet ga waar dat in een filter 2 waardes ingevuld worden en zo de benodigde info gegeven wordt. Ik had al gedacht dat ik voor het laatste gedeelte verschillende macro's in kan stellen. Echter, ik weet niet of het mogelijk is om via dubbelklik in excel naar een macro te verwijzen?

Alvast hartelijk dank voor de tijd!

Joris

Visual Basic is iets anders dan Visual Basic for Applications, VBA is programmeren binnen Office applicaties. Verplaatst naar juiste sectie.

Waarom wil je met een dubbelklik op een cel een actie starten?

Je zet data in cel.. Een hyperlink.. Een formule..

Maar dubbelklikken gewoon op een cel lijkt me niet handig.. Waarom maak.je er geen knop van of een hyperlink?

Er zijn toch wel redenen te bedenken om na b.v. een dubbelklik een macro te starten.
Excel VBA heeft daarvoor de Event (gebeurtenis macro's)
In dit geval heb je de
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
nodig.
Dit zal ook in het boek beschreven worden
(anders zou het meer VBA dóór Dummies zijn:D)

Mvg Leo

bijv. als je in cel A5 dubbelklikt om naar blad2, cel K10 te gaan:

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
   if target.count=1 then   if target.address="$A$5" then application.goto sheets("Blad2").cells(10,11),true
end sub

zet deze code in de macromodule van het werkblad waarin zich cel A5 bevindt.

Code:
    [COLOR="#FF0000"]Cancel = True[/COLOR]
    If Target.Count = 1 Then If Target.Address = "$A$5" Then Application.Goto Sheets("Blad2").Cells(10, 11), True
End Sub
Door deze toe te voegen blijft de cursor niet hangen in de cel waarop je gedubbelklikt hebt.

@wb

Lijkt me enigszins overbodig gezien wat de code doet als target A5 is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan