• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbeltellingen in kolommen automatisch verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mike511

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2005
Berichten
3
Hoi,

ik heb een kolom waarin onder elkaar allemaal waarden in milliseconden staan. Helaas staan hier bepaalde dubbeltellingen in. Als twee opeenvolgende waarden minder dan 10 milliseconden verschillen is het waarschijnlijk een dubbeltelling. De rij met die dubbeltelling wil ik verwijderen. Het gaat om ongeveer 1000 rijen dus ik wil het graag automatisch laten doen. Kan dit met excel?
 
Met een VBA-module kan het natuurlijk volautomatisch, maar met een ALS-functie kom je hier normaal ook al vrij ver.

=ALS(A2-A1>10;"ok";"dubbel")

Zet deze formule naast de tweede cel van de kolom met de tijden (je zal waarschijnlijk de celreferenties moeten wijzigen).

Vervolgens kan je (na het kopieren van de fomule) de tabel sorteren volgens de resultaten van deze formule (ok, dubbel) en vervolgens de dubbelrijen verwijderen.

Anders kan je eventueel met deze VBA-code (heel eenvoudig, niet professionneel ;) ) te werk gaan.

Sub dubbel()

Dim waarde, vorige As Long


vorige = ActiveCell.Value
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
waarde = ActiveCell.Value

While waarde <> ""
If waarde - vorige <= 10 Then
Selection.EntireRow.Delete
End If
vorige = waarde
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
waarde = ActiveCell.Value
Wend




End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan