Duidelijke beginners uitleg in het Nederlands

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clemens Schalkw

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2007
Ik ben nog niet zo lang bezig met Java, maar wat mij heel erg opgevallen is is dat er weinig duidelijke informatie te vinden is over Java.
Ik ben nu aan de hand van mijn studieboek en studiemateriaal zelf begonnen met een soort naslagwerk voor mezelf, maar natuurlijk ook voor anderen.
Graag verneem ik van jullie wat jullie er zover van vinden, of jullie fouten of onduidelijkheden tegen komen en of er misschien iets toegevoegd of gewijzigd zou moeten worden.
Ik zal af en toe een update plaatsen om zo uiteindelijk tot een fatsoenlijk naslagwerk te komen.

Het bestand is te groot om te uploaden en tussen de quote-tags staat het niet netjes :S

Ik heb er nu een pdf van gemaakt, zie hiervoor http://www.testjesite.nl/java_naslag.pdf

Laatst bewerkt:
hallo,

ik zie hier wel een heleboel over commando's en ik vind het leuk om te lezen alleen ik heb de pech dat mijn compiler het niet doet ofzo (iets met mn jdk en er is ook iets mis met mn cmd scherm)... En nu heb ik de vraag of jij dit in normaal nederlands uit kunt leggen?

ik weet nu niet of je dus alleen over de inhoudelijk java gaat of dat je mssn ook verstand hebt van de software en waarom mijn javac niet werkt.

Als je er verstand van hebt dan heb ik twee vragen: als ik in mijn cmd scherm sta moet ik een commando invoegen maar als ik iets invoer staat er al automatisch:
C:\documents and settings\marjo&theo> en mijn javac.exe staat op C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_05\bin\javac.exe moet ik dan mijn compiler naar de c schijf zetten om het goed te krijgen want nu zegt hij dus 'javac wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand'
Of moet ik ergens in de instellingen die C:\documents and settings\marjo&theo> van mijn cmd scherm weg zien te prutsen

Beste Harmpje,

Ik ben sinds kort zelf pas bezig met het uitvogelen van command-line, dus daarmee kan ik je helaas niet helpen.
Ik gebruik als IDE Eclipse en dat werkt fantastisch.
Voor de juiste versie van Java kun je gewoon naar http://java.sun.com om het te downloaden.
Succes.

Ps. Als je inhoudelijk vragen / opmerkingen hebt over mijn document (welke binnenkort weer ge-update gaat worden) hoor ik het graag.

Als je er verstand van hebt dan heb ik twee vragen: als ik in mijn cmd scherm sta moet ik een commando invoegen maar als ik iets invoer staat er al automatisch:
C:\documents and settings\marjo&theo> en mijn javac.exe staat op C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_05\bin\javac.exe moet ik dan mijn compiler naar de c schijf zetten om het goed te krijgen want nu zegt hij dus 'javac wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand'
Of moet ik ergens in de instellingen die C:\documents and settings\marjo&theo> van mijn cmd scherm weg zien te prutsen

Je zult ten eerste de omgevingsvariabelen JAVA_HOME en PATH goed zetten, dit wordt namelijk helaas (nog?) niet automatisch gedaan door de installatieprogramma van de JDK. Ga eerst na waar je de JDK precies hebt geïnstalleerd, standaard is dat in de richting van C:\jdk1.5.0_10. Zodra je dat eenmaal weet, open dan de Systeemeigenschappen van Windows met de sneltoets [Winkey + Pause], ga naar de Geavanceerd tab en klik op Omgevingsvariabelen. Bij de Gebruikersvariabelen moet je de volgende twee variabelen toevoegen:

Naam: JAVA_HOME
Waarde: C:\jdk1.5.0_10 (Dus de map waar JDK is geinstalleerd)

Naam: PATH
Waarde: %JAVA_HOME%\bin; (Deze kun je letterlijk overnemen)

Dan open je cmd, en ga je naar de map waar je .java bestanden staan ("cd [map]" is een map openen, "cd.." is een map omhoog). Als je het dan nog eens probeert, moet het goed komen ;)

Laatst bewerkt:
Handige informatie. Ik heb het opgeschreven, dat kan binnenkort nog weleens van pas komen.

Graag ga ik terug naar de oorspronkelijke reden van deze topic.
Ik hoop nogsteeds dat er mensen zijn die mee willen lezen en denken.
Als er onduidelijkheden, fouten of onvolledigheden zijn hoor ik het graag.

Ik heb inmiddels versie 2 online gezet.
Deze is hier te downloaden.

Ik zou graag dit topic willen houden waar het voor bedoeld is.
Voor andere vragen graag een eigen topic openen.
Hieronder mijn laatste post:

Handige informatie. Ik heb het opgeschreven, dat kan binnenkort nog weleens van pas komen.

Graag ga ik terug naar de oorspronkelijke reden van deze topic.
Ik hoop nogsteeds dat er mensen zijn die mee willen lezen en denken.
Als er onduidelijkheden, fouten of onvolledigheden zijn hoor ik het graag.

Ik heb inmiddels versie 2 online gezet.
Deze is hier te downloaden.

Allereerst,

Complimenten voor de heldere uitleg!

Ik denk alleen dat er 1 (type)foutje in je naslagwerk staat:

Op pagina 2 staat:

( System.out.print(int x == 5 ? “Het getal is 5” : “Het getal is geen 5”);

Ik neem aan dat daar nog een haakje achter moet. Niet om mierenneukerig over te komen, maar toch. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan