dummie vraagje 2e harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

deijlrene

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2006
Hallo,

Ik heb hier op het forum al lopen spitten maar zie nergens goed een uitleg over het installeren van een 2e harde schijf.

Ik heb zelf een maxtor 6L160M0 ( ata schijf)

Nu heb ik nog een schijf over: ook een (ultra) ata: barracuda 7200.7 160 Gbytes, model: ST3160021A.

Nu zou ik graag een goede stap voor stap uitleg hebben over hoe ik deze 2e schijf kan installeren.

Ik heb er zelf dus niet al te veel verstand van, en mochten jullie zeggen dat het echt te ingewikkeld is om uit te leggen en ik kan het beter laten doen, dan doe ik niets, maar hoop persoonlijk dat ik hem kan gebruiken, zodat ik gelijk ruim 300 gb schijfruimte heb bij elkaar.

Ook nog even een kort ander vraagje.

Is het ook mogelijk om op een bepaalde manier meer geheugen er in te stoppen, dus 4 x 512 mb geh.) ik weet dat je normaal maar 2 x een bep. geheugen kan doen, maar misschien dat jullie weten of dit op een bepaalde manier toch gedaan kan worden.

de harde schijf inbouwen , aansluiten op een de juiste slot..
pc aanzetten , hdd formateren en klaar...

en over je geheugen weet niet wat je moederbord aan kan

de harde schijf inbouwen , aansluiten op een de juiste slot..
pc aanzetten , hdd formateren en klaar...

en over je geheugen weet niet wat je moederbord aan kan

ja hier kan ik niet veel mee haha, welk slot moet ik hebben, zijn er echt geen andere dingen waar ik op moet letten, slave ofzo iets??

en mijn moederbord daar zitten maar 2 van die geheugendingen in zegmaar. dus niet 4 helaas.

kijken waar je eerste hdd op is aangesloten , nog een ata aansluiting zoeken klaar..

Hoi,

en van dat geheugen:
in plaats van 4 x 512: 4 x 1024 (als dit mogelijk is op je moederbord !)
al vraag ik me af wat je nu met 4Gig aan werkgeheugen moet

hey,

ik heb nu 2x 512. en daar wil ik zegmaar het liefst 4x 512 van maken. mocht dit lukken zegmaar.

ik heb msi 848P neo-v (ms-6788) dus zal wel niet goed genoeg zijn haha.

nog thnx voor je link :D daar heb ik vast meer aan dan de eerdere antwoorden.

4 geheugenreepjes gaat niet lukken, want je moederbord heeft maar 2 plekken waar het in kan.

Hoi !

Je MOBO kan max, 2 Gig aan, dus 2 modules van 1 Gig kopen !

Greetz,

Harry.

Daar was ik al bang voor helaas.
Opzich vind ik 1024 al genoeg wel hoor, en ik heb zeker het geld er niet voor over om het te verdubbelen, maar ik dacht stel je kan het op 1 of andere manier doortrekken dan zou ik het wel doen.

Overigens lukt het me toch niet de harde schijf te installeren.

er wordt bij de gebruiksaanwijzing van de link gesproken over 4 polige kabel die de voedingspanniung doorgeeft. nou deze zie ik idd dat er nog 2 over zijn. Maar wat ik ook zie is dat de andere harde schijf een andere aansluiting heeft voor de voeding.

Dan heb je de ide kabel. ook deze zie ik wel opzich maar de harde schijf die er nu in zit is ook weer anders ( stuk kleiner zegmaar) met een oranje ( telefoon) snoer lijkt het op en dan kan je deze op het moederbord aansluiten met ook een klein stekkertje.

Maar deze harde schijf die ik wil installeren heeft een ide aansluiting zoals idd in de link ook vermeld staat.

Maakt de installetie het hierdoor anders??

ik heb op het moederbord wel een ata-2 aansluiting maar deze is het zelfde als van die andere harder schijf heel klein dus zegmaar..

Ook heb ik nog een blauwe brede ingang op het moederbord over waar de ide kabel wel degelijk in kan maar als ik dit dan aansluit en ik doe de 4 polige stekker erin voor de voeding dan ziet ie hem niet als ik hem opstart.

Ik heb ook gekeken naar het jumpertje en volgens de harde schijf zelf ( staat een sticker op) moet ik het jumpertje juist weg doen als ik de schijf als slave gebruik. of moet ik hem anders doen??

Hoi !

Da's dus een IDE-aansluiting !

Gewoon een 80-polige IDE-kabel gebruiken, en als voeding de bekende molex 4-pins aansluiting.

In je BIOS word de schijf herkend als je dit tenminste op automatisch hebt staan.

Jumperinstellingen staan op de schijf vermeld, anders op de ite van de HDD-fabrikant.

Master aan het eind van de IDE-kabel, slave op de middelste aansluiting.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Da's dus een IDE-aansluiting !

Gewoon een 80-polige IDE-kabel gebruiken, en als voeding de bekende molex 4-pins aansluiting.

In je BIOS word de schijf herkend als je dit tenminste op automatisch hebt staan.

Jumperinstellingen staan op de schijf vermeld, anders op de ite van de HDD-fabrikant.

Master aan het eind van de IDE-kabel, slave op de middelste aansluiting.

Greetz,

Harry.
sorry voor de late reactie, ik heb het even erg druk gehad. ik ga nog even kijken of het lukt,.

Hoe kan je trouwens in je bios instellen dat ie het automatisch aanzet??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan