• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Duplicaten verwijderen die voldoen aan voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

lieke66

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Hallo,

Ik ben nou al 2 dagen 2 functies aan het proberen te nesten, maar het lukt me niet.
Ik wil graag unieke nummers tellen die in categorie A vallen.

Ik weet hoe ik de aantallen kan tellen in categorie a =AANTAL.ALS(A1:A13;"a")
Ik weet hoe ik unieke nummers kan tellen =SOM(1/AANTAL.ALS(B1:B13;B1:B13)) IPV enter -> ctrl + shift + enter

Hoe kan ik deze functies nesten zodat ik dus in categorie "a" alleen unieke nummers tel?

Zie bijlage voor mn excelbestand.

Voor wat je dr aan hebt: Mijn dank is groot!

Bijlagen

Alex, de TS wil in categorie a de waarde 3 zien (er zijn namelijk 2 "a 1" elementen)

Dank voor je reactie.
Een draaitabel is niet handig, want ik wil graag de aantallen in een cel hebben staan.
Daarnaast geeft de draaitabel ook niet de juiste waarden, telt alle waarden ipv alleen unieke.

Uiteindelijk verwacht ik:
A = 3
B = 3
C = 1
D = 3

Met voorwaarde in C1 werkt deze:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(A$1:A$13=C1;ALS(B$1:B$13<>"";VERGELIJKEN(B$1:B$13;B$1:B$13;0)));RIJ(B$1:B$13)-RIJ(B$1)+1);1))

Matrix-formule, dus afsluiten met Control+Shift+Enter

Ingevuld: Bekijk bijlage oefenen (AC2).xlsx

Laatst bewerkt:
Haha, wat een formule :)

Heb je ook een formule die ik kan toepassen op andere bestanden?

Ja. Bovenstaande met aangepaste bereiken. Maar dat mag je zelf doen, want jij weet hoe die "andere bestanden" eruit zien.

Laatst bewerkt:
Ok. Bedankt voor je moeite.
Helaas kan ik jouw formule niet toepassen op andere bestanden waar het aantal regels gevarieerd is.
Mijn 'echte' uitdaging ligt namelijk zo:
Ik heb een file met zendingnummers en datum. Ik wil het aantal unieke zendingnummers weten van die dag.
Iedere dag plak ik onder de laatste een nieuwe zwik (100 ofzo) zendingnummers met de datum vandaag.

Ik wil dus graag een formule die automatisch de unieke zendingnummers van vandaag telt.

Heb je tijd/zin om je hierover te buigen?

Excel zit in de bijlage..

Groetjes

Bijlagen

Als je nu gewoon het bereik eens wat groter maakt?
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(A$1:A$100000=E4;ALS(B$1:B$100000<>"";VERGELIJKEN(B$1:B$100000;B$1:B$100000;0)));RIJ(B$1:B$100000)-RIJ(B$1)+1);1))

Afsluiten met Control+Shift+Enter.
Datum in E4.

Bekijk bijlage voorbeeld (AC).xlsx

PS het is altijd handig als je de "echte uitdaging" meteen in een voorbeeld zet... dat scheelt onnodig werk.

Laatst bewerkt:
Als je nu gewoon het bereik eens wat groter maakt?
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(ALS(A$1:A$100000=E4;ALS(B$1:B$100000<>"";VERGELIJKEN(B$1:B$100000;B$1:B$100000;0)));RIJ(B$1:B$100000)-RIJ(B$1)+1);1))

Afsluiten met Control+Shift+Enter.
Datum in E4.

Bekijk bijlage 275357

PS het is altijd handig als je de "echte uitdaging" meteen in een voorbeeld zet... dat scheelt onnodig werk.

Hi Alex,
ik heb nog een voorwaarde die ik er graag bij wil doen, helaas weet ik niet goed hoe ik deze in jouw formule moet toepassen.

Ik wil graag ook nog zoeken op land, "BE" in een kolom.

Kun je me hierbij helpen? Wil je een excel bestand?

Alvast bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan