Hoi,
DoubleLayer is letterlijk vertaald DubbeleLaag. Met een speciaal soort DVD kun je dan
tweemaal zoveel data kwijt dan op een normale. Misschien ooit eens opgevallen dat
een lange film iets na de helft, meestal op ongeveer 2/3, even lijkt over te slaan? Dan
schakelt hij over naar de tweede laag. Om deze te kunnen branden moet je natuurlijk
wel een DoubleLayer-brander hebben. En die heb je: er staat DL in je typenummer.
LightScibe is inderdaad een nieuwe manier van labels printen. Wanneer je een DVD of
CD omgekeerd in het station plaatst kun je op de computer een label ontwerpen en
printen met dezelfde laser als die waarmee je je data brandt. Ook hier moet je speciale
DVD'tjes voor hebben. Die zijn standaard goudbruin, en er staat geen tekst op. Ook
heeft Philips (?) doosjes met vijf verschillende kleuren ofzo... Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lightscribe.
Wel moet je voor LightScribe software hebben. Tot vreselijke ergernis zat deze niet bij mijn
brander, tevens met LS, geleverd, ik mocht het allemaal zelf uitzoeken. Een klein
programmaatje moet je om te beginnen installeren. Ik heb 't voor je, maar het is te groot
voor de bijlage. Als je wilt kan ik hem wel even op mijn server gooien.
Na het installeren van dat miniprogramma, meer een stuurprogrammaatje eigenlijk, kun
je met verchillende programma's die labels ontwerpen en printen. Kan met Nero CoverDesiginer,
maar zelf gebruik ik altijd SureThing CD Labeler. Ook deze praat gelijk met LightScribe.
Er zijn vast ook andere labelontwerpprogramma's die LS ondersteunen. Mocht je ook
dit programma willen hebben, ook deze staat zo op mijn server.
Ten slotte nog even reclame maken. Mocht je nog goedkope brandmedia zoeken, met
of zonder LS, wel of geen DL,
www.bigdennis.com vind ik een hele fijne, en verbazend
goedkope winkel.
Vragen? Vraag maar raak!
Ohja, laat ik nog even antwoord op je vraag geven...
Ja, DVD's branden zal geen probleem zijn. Ook DVD+RW kan hij.
RW is ReWritable, je kunt dan data weer wissen nieuwe data plaatsen.
Als een soort diskette zeg maar...