DVD-Brander leest niet meer goed DVD en CD en brand geen cd meer naar plaatsen S-ata

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcflag

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2007
Mijn brander kan naar het plaatsen van een S-ata schijf geen audio cd's meer branden en niet meer lezen.
Ook DVD's lezen gaat niet meer goed. Er wordt maar een map herkent en de rest niet.
Lezen duurt errug lang of loopt vast.
Het gekke is dat hij wel DVD's kan branden.
Dacht eerst dat mijn brander kapot was maar een nieuwe heeft hetzelfde euvel.

Tijdens het opstarten geeft de bios aan dat de brander niet ATAPI compatible is.
Ook krijg ik foutmeldingen van NERO dat er een DMA probleem is.

Heb op IDE-1 een HDD aangesloten op Cable select omdat master niet herkent wordt.
IDE-2 De DVD brander op Master en DVD-Lezer op Slave.

En nog een nieuwe S-ATA schijf.
Problemen begonnen naar het plaatsen van de S-ata schijf. En tergelijke tijd een herinstall van Winxp.
Mobo is een ASUS P4P800 SE

Heb de IDE kabels al een keer omgeplugd maar zonder resultaat.
Denk dat het iets te maken heeft met het plaasten van de nieuwe schijf maar kan de melding in het bios not ATAPI compatible niet thuis brengen.
I

En master of slave wel goed staan?
in bios kunnen ze wel als master of slave staan maar als de pinnetjes achter op de schijf of dvd speler hetzelfde zijn doorverbonden heb je toch 2 masters
Als beide op master staan kun je problemen krijgen.

Marcel

Laatst bewerkt:
Op de IDE kabel waarop de DVD-brander en lezer aangesloten zijn is de instelling Master / Slave goed.

Heb op de andere IDE de harde schijf op cable select gezet en de harde schijf op S-ata ook op cable select gezet.
In de bios opnieuw laten detecteren.
Het lijkt goed te gaan nu.
Krijg in de bios niet meer de melding ATAPI incapable en mijn hd op de ide woordt ook gezien. Was eerst ook niet het geval, zo nun en dan werd hij gedetecteerd.

DVD-brander leest weer alles en schrijft DVD's maar dat laatstse deed hij eerder ook al.
Moet alleen nog kontroleren of hij CD-roms schrijft ( data en audio ) maar door dat gpruts zijn al mijn cdrommetjes op.

Ik laat het nog weten.

Probleem is verholpen.

Case : Als je een S-ATA schijf inbouwd en je hebt er nog één IDE schijf angesloten
( ook al is deze ingesteld als MASTER ) dienen alle harde schijfen als cable select ingesteld te worden.
Ondanks dat de brander op een IDE als MASTER en de DVD-lezer als SLAVE ingesteld staan.

Waarom weet ik ook niet maar mijn brander werkt nu zoals het hoort.
Door schande wordt men wijs.

Bedankt allemaal voor het meedenken en het verhelpen van het probleem.
Expertise vind je vandaag die dag niet meer zo snel.
Als je het goed wil doen ....................................

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan