dvd brander versus cd rom (ide)

Status
Niet open voor verdere reacties.

pixie66

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2002
Ik heb een dvd brander aangeschaft. Deze moet volgens de handleiding op de 2e ide als master en de cd rom op de 2e ide als slave. Hd staat als master op de 1e ide. Als ik de brander zo aansluit lukt het niet om in Nero te branden. Het lijkt wel of hij de brander niet herkent. De pc zelf herkent de brander wel als ik kijk in apparaatbeheer. Ik heb inmiddels ook begrepen dat on the fly branden met deze instellingen niet mogelijk is. Feurio geeft een waarschuwing dat er twee cd roms op dezelfde ide zitten en blijkt ook geen brander te herkennen.

Weet iemand hoe dit kan? Moet ik ondanks de handleiding de cdrom als slave op de 1e ide poort aansluiten? Wordt de hd met deze laatste aansluiting niet een stuk langzamer?

Een aanvullende vraag: na aansluiting van de brander is de cd rom plotseling terechtgekomen op E: en de brander op D:. Dat was eerst andersom.

Hoe kan ik dat weer terugzetten?

na aansluiting van de brander is de cd rom plotseling terechtgekomen op E: en de brander op D:. Dat was eerst andersom.
Dat klopt als je cd-rom eerst als master stond.
Als je Win2000 of WinXP hebt kan je naar;
deze computer>beheren>schijfbeheer hier kan je de letters aanpassen.

Heb je de jumpers wel goed staan?
In Nero kan je de brander daar wel selecteren?
(Recorder>recorder kiezen)

Cd rom stond idd eerst als master en nu als slave.

De jumpers staan goed. Als ik in Nero recorder wil kiezen, herkent hij alleen de virtuele dvd drive, zowel de cd rom als de dcd brander worden niet herkend.

-- Als je Win2000 of WinXP hebt kan je naar;
deze computer>beheren>schijfbeheer hier kan je de letters aanpassen. --

Bedoel je onder eigenschappen van Deze computer? Daar kom ik het tabblad Beheren niet tegen...

Geplaatst door sigma
Rechtsklikken op Deze Computer.

Bedankt, dat is idd gelukt, maar nu zit ik nog met mijn belangrijkse probleem: welk apparaat sluit ik waar aan???

Zet je cd-rom eens achter je HD(IDE 1-kabel) en je brander als master op de IDE 2 -kabel met niks erachter.

Dat was mijn idee ook al. Ik zal het vanavond proberen en jullie laten weten of het heeft geholpen.

Bij de brander zat overigens ook een audiokabel die ik op de geluidskaart heb aangesloten. Is die kabel noodzakelijk? Ik heb zo'n kabel nooit aangesloten op mijn vorige cd brander.

Dat "audio" kabeltje kan je op de cd-rom speler aansluiten.
Op je brander is ie niet nodig.
Ik neem aan dat als je een audio cd op de pc afspeelt, je dat via de cd-rom speler doet.

Geplaatst door crash
Dat "audio" kabeltje kan je op de cd-rom speler aansluiten.
Op je brander is ie niet nodig.
Ik neem aan dat als je een audio cd op de pc afspeelt, je dat via de cd-rom speler doet.

Klopt, maar als ik een dvd via de pc wil kijken, moet de kabel ook aangesloten zijn, neem ik aan?

Geplaatst door crash
Zet je cd-rom eens achter je HD(IDE 1-kabel) en je brander als master op de IDE 2 -kabel met niks erachter.

Dit heb ik inmiddels gedaan. De pc herkent de cd-rom en brander, maar Nero vraagt bij opstarten om een recorder te kiezen. Ik kan dan alleen kiezen voor de virtuele drive. Ook Feurio meldt dat er geen actieve writer aanwezig is.

Het bleek dat de brandsoftware opnieuw moest worden geïnstalleerd om de brander te herkennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan