DVD-recorder krijgt geen stroom meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Hallo,

Ik heb hier een al wat langere in gebruik zijnde DVD-RAM+RW+R recorder staan.
Na dat ik hem door omstandigheden lange tijd niet heb gebruikt (werkend weggezet)
wilde ik hem vandaag weer gebruiken maar het lijkt net of het apparaat geen stroom
krijgt als ik hem aansluit en aan wil zetten.

Merk: Samsung
Type: DVD-R155

Er zit inmiddels geen garantie meer op dus moet ik het zelf maar proberen op te lossen.

Mvg,

gast0685

Ja. ik heb vanmiddag tot twee keer toe met zo'n chatmedewerker gepraat maar telkens werd van hun kant de verbinding verbroken

Hallo

Dit :

" een al wat langere in gebruik zijnde..." en " lange tijd niet heb gebruikt (werkend weggezet)" en " het lijkt net of het apparaat geen stroom krijgt als ik hem aansluit en aan wil zetten."

Of ... slechts een defekte interne zekering.

Deze kun je controleren d.m.v. een multimeter.

Of ... meer waarschijnlijk ... een of meerdere defekte (uitgedroogde/lekkende) condensatoren in de voeding.

Meestal staan deze bol , of zie je vloeistof lekken uit hun hoofdje.

Deze vervangen is meestal niet duur.

Let op .... in een geschakelde voeding zijn dodelijke spanningen aanwezig ...

Indien al het bovenstaande voor u chinees is ... , niet zelf aankomen , maar laten uitvoeren/controleren door iemand met de nodige ervaring.

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Ik heb de behuizingkap er even afgehaald maar ik zie geen condensatoren die lekken of gelekt hebben. Ik denk dus dat het een defekte interne zekering is. Ik ga straks even kijken samen met iemand die ervaring heeft of het inderdaad zo is. Het bericht is voor mij niet Chinees maar toch wil ik niks riskeren.

Als de zekering kapot is kan deze dan worden vervangen?

Hallo

"Als de zekering kapot is kan deze dan worden vervangen? "

Betrokken toestel ken ik niet , maar zo goed als zeker wel ....

Indien je geluk hebt ,zit deze in een voetje ...

Indien pech , is er een gesoldeerd exemplaar gebruikt ... , en dien je deze te desolderen/solderen.

Post anders eens een --> duidelijke <-- foto van de voeding ???

Een e.s.r. meter is voor dergelijke herstellingen goud waard ....

Hier een digitaal exemplaar , die zo goed als niets kost qua onderdelen , en perfekt werkt ....

http://kaspars.id.lv/?menu_id=32

Peter

Laatst bewerkt:
Foto's

Hierbij de foto's van de open dvd-recorder.

N.b.: de witte stekker die op de tweede foto te zien is is de stroomkabel.
Deze kan eventueel ontkoppeld worden.

Grtz,

gast0685

20140201_190113[1].jpg
20140201_190126[1].jpg

Hallo

Oesje .... dit is er eentje met de voeding geintegreerd op het motherboard , en is dus niet gemakkelijk te herstellen indien er veel meer defekt is dan de zekering ...

Weet niet hoe ver uw kennis reikt , desondanks toch een poging .

Hopelijk niet te technisch --> indien wel --> laten controleren door iemand die wel weet wat hij doet

LET OP !!!! In het primaire gedeelte van de voeding zijn DODELIJKE spanningen aanwezig !!!!

Uitgaande van foto 2.

Zwarte voedingskabel (230V) --> witte stekker.

Rechts ervan , beetje omlaag zie je een wit buisje ... dit is de zekering ... controleer deze d.m.v. een multimeter --> hopelijk is het slechts deze die is onderbroken.

Indien defekt ... vervangen door een zelfde exemplaar ... als voorbeeld 1A/M .

Er bestaan trage zekeringen (T) rappe (F) en medium (M)

Mocht deze na vervangen terug defekt gaan , is de primaire schakeltransistor defekt (kortgesloten) , en dien je deze te vervangen.

Rechts van de zwarte transformator is het hoogspanningsgedeelte , links ervan het laagspanningsgedeelte.

De grote dikke condensator is zo goed als zeker een hoogspanningsmodel , er moet hier +/- 385V d.c. staan (dodelijke spanning !!!!!)

De kleine condensatoren links van de transfo zijn laagspanningsmodellen.

Kijk op de print of er eventueel opdrukken staan met de spanningen vermeld .... +5V ... +12v ... etc ...

Controleer of deze allemaal aanwezig zijn ... het chassis (metalen behuizing) is de massa (min).

Hopelijk voor u is slechts de zekering defekt .

Op afstand een geschakelde voeding herstelllen is zo goed als ondoenbaar , zeker omdat ik niet weet hoe ver uw technische bagage reikt ....

Om het extra moeilijk te maken , is de voeding geintegreerd op het motherboard , terwijl men heden ten dage meer een losse (aparte) voedingsmodule gebruikt.

Peter

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik er achter dat de zekering inderdaad kapot is. Morgen ga ik een nieuwe halen en dan kijken of hij het daarna doet of dat het de primaire schakeltransistor is die stuk is.
Een paar vragen:
1. Waar zit de primaire schakeltransistor en hoe ziet die eruit?
2. Wat is de zwarte transformator?
3. Ik begrijp dat de grote zwarte condensator ook de dodelijke spanning afgeeft zonder stroom op het apparaat of dat niet?

Laatst bewerkt:
Vanmiddag een nieuwe zekering gehaald (een trage) en erin gezet. Even gewacht en daarna de stroom erop gezet. Nog voor de stekker erin zat gaf hij al een gigantische klap en was er een groenige lichtflits te zien...

Inmiddels weet ik dat het niet aan de zekering ligt want die is nog helemaal intact na de klap. (ik heb er twee geprobeerd). Weet iemand wat het wel kan zijn?

Laatst bewerkt:
Hallo

"Nog voor de stekker erin zat gaf hij al een gigantische klap "

De netstekker zat nog niet in het stopkontakt ???

Reeds eerder aangehaald ....

"Op afstand een geschakelde voeding herstelllen is zo goed als ondoenbaar , zeker omdat ik niet weet hoe ver uw technische bagage reikt ...."

Je zult zowat de ganse voeding moeten (laten) controleren..

V.d.r.'s controleren , dioden , transistoren , onderzijde printplaat op weggebrand materiaal (groene flits is zo goed als zeker verdampt koper).

Dit is zoals reeds eerder vermeld een tijdrovende klus , omdat de voeding deel uitmaakt van de ganse schakeling.

Dit met de door u geleverde info beoordelende , zal dit geen eenvoudige herstelklus zijn.

Volgens mij niet haalbaar door iemand met weinig tot geen ervaring in het herstellen van geschakelde voedingen.

Peter

Hallo,

Ik stak hem erin toen hij klapte. Dus hij was er nog niet volledig in.

Ik heb op dit gebied weinig verstand ervan en ervaring dus ik denk dat ik hem weg doe...

Hallo

" Ik ga straks even kijken samen met iemand die ervaring heeft of het inderdaad zo is."

Weet niet of dit al is gebeurt ???

Indien jij dit ziet zitten , kan en wil ik je ook wel doorheen deze herstelling loodsen.

Vrees wel dat dit van lange duur zal worden , maar indien jij dit ziet zitten ...

Een deftige digitale multimeter is wel een minimum vereiste , en uiteraard soldeerbout , liefst t° geregeld.

Peter

Hallo

Dus je hebt een deftige multimeter ???

Post een paar heel deftige en heel duidelijke foto's , en we beginnen stuk per stuk alles te controleren.

Ik zeg waar je ongeveer moet meten , etc ....

Een operatie van lange adem , en ik moet uiteraard voortgaan op wat jij meet ...

Ik heb nog geen antwoord gekregen op :

" Ik ga straks even kijken samen met iemand die ervaring heeft of het inderdaad zo is." ... "Weet niet of dit al is gebeurt ???"

Want dit zou uiteraard de meest vlotte manier zijn.

Dit in het achterhoofd houdende :

"Op afstand een geschakelde voeding herstelllen is zo goed als ondoenbaar , zeker omdat ik niet weet hoe ver uw technische bagage reikt ...."

Peter

Ik denk dat ik er maar mee stop. Ik heb geen zin om onnodig ongelukken te riskeren.
In ieder geval bedankt voor de hulp...

Hallo

Graag gedaan ....

Mocht je ooit iemand vinden , weet je nu tenminste wat er gecontroleerd dient te worden ...

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan