DVD rw plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

amaldo

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2000
Hallo,

Ik heb een cd rw als master en een dvd als slave.
Ik wil veel foto's opslaan en wil daarom een Lite-on DVD r/rw plaatsen. Als ik de cd-rw vervang voor de DVD rw, master of slave, dan worden DVD speler en DVD rw niet herkent. Wat doe ik fout ?

De DVD RW als master en de CR RW als slave worden beide wel herkend maar als cd rom ( in verkenner ), bij Apparaatbeheer staan ze nu ook, LITE-ON DVDRW SHW-16H55 en LITE-ON LTR-48125W. Is dit wel goed ?

groet van Amaldo

Laatst bewerkt:
Wanneer je de CD-rw hebt verwijderd, controleer dan ook bij apparaatbeheer of het apparaat er niet meer in voorkomt, voordat je de DVD-rw plaatst.
Zonodig verwijder je die oude én de nieuw alsnog en start opnieuw op. Op dat moment wordt de nieuwe opnieuw gedetecteerd door Windows

Maar volgens mij is het beter om zowel de DVD RW en de CD RW in mijn geval te plaatsen. Kan ik cd's, maar ook dvd's branden, toch ?

Uiteraard, maar daar gaat het ook niet om.
Zowel hard- als softwarematig moet een apparaat uit je systeem verdwenen zijn, wil je geen mogelijk conflict krijgen bij het (her-)plaatsen van een (bestaand of) nieuw.

En wat de jumpers betreft: je kunt ze ipv op master of slave ook op 'cable connected' zetten. De drive die op de eindconnector word aangesloten is dan automatisch master en die op de connector in het midden van de kabel slave. Doe je het handmatig, dan moet de drive op het eind de jumperinstelling master en ..... juist.

Laatst bewerkt:
DVD-RW plaatsen

Ok, duidelijk !
Ga ik zou doen.
Verkenner geeft ze inmiddels ook goed aan: Dvd-rw en CD-rw.

groet van Amaldo

Alleen als DVR RW master en CR-RW slave worden beide herkend. Als cable select worden ze niet herkend ook niet als master - cable select.
Nu maar eens kijken of het werkt.

amaldo zei:
Maar volgens mij is het beter om zowel de DVD RW en de CD RW in mijn geval te plaatsen. Kan ik cd's, maar ook dvd's branden, toch ?
Ik neem aan dat je DVD-RW ook cd's kan branden, dus dat kun je zo ie zo als je alleen de DVD-RW plaatst.
Ik heb zelf ook een dvd brander en cd brander in de pc, allen ik ben niet voor beide afhankelijk van het master en slave gebeuren. De dvd brander is SATA, die heeft geen master/slave jumper.

Topic verplaatst Cdrom/DvD --->>> CD/DVD recorders

Ach, al doende leert men ! Helaas heb ik van bovenstaande nog niet geleerd.
Branden lukt ook nog niet.
Wat is nu de goede combinatie DVD RW en DVD of DVD RW en CD Rw ?
Ze zitten op dezelfde kabel.

Ik zou voor dvd-rw en cd-rw gaan, dvd kun je ook met de dvd-rw afspelen.

DVD en DVD-rw.
Met DVD kan je zowel cd als dvd afspelen en met DVD-rw zowel DVD- als CD-rw opnemen.

DVD-rw als master en DVD als slave.
Dat betekent dus: eerst alle apparaten eruit; opnieuw opstarten hierna en controleren of de drivers hiervan verdwenen zijn (apparaatbeheer). Evt om zeker te weten dat er geen conflicten ontstaan CCleaner draaien.
Vervolgens beide nieuwe apparaten plaatsen, waarna beide als 'nieuw' worden herkent.

Succes

Eerst alle apparaten verwijderd. In Apparaatbeheer waren ze weg.
Toen de apparaten geplaatst. Ik heb gekozen voor DVD RW als master en DVD als slave.
In Apparaatbeheer staan ze nu beide: dvd rom en dvdrw. Verkenner meldt echter; dvd station en cd-rom station ipv dvd rw.
Om te branden gebruik ik XP (home) zelf, krijg al snel de melding: De wizard Cd branden kan niet worden voltooid. Misschien naief, maar ja deze problemen voor de eerste keer en daarom voor hulp bij Helpmij ! Heb ik voor het branden van dvd's andere software nodig ? Bijv. Nero, ik het oem suite ?

groet van amaldo

Dat klopt.
Een dvd branden gaat niet met alleen WindowsXP. Heb je bij de DVD-brander geen software meegekregen?

Dag Valijn,

Ik heb inmiddels al een cd gebrand, dus alles zit goed aangesloten. Ben nu Nero aan het installeren en dan zal het schrijven van een dvd ook wel lukken. (Inmiddels ook gelukt ) Bedankt voor je hulp !
Achteraf als je alles een paar keer hebt gedaan, blijkt het allemaal niet zo ingewikkeld en waren sommige vragen ook wel "een beetje dom". Maar het is gewoon lekker als je met je vragen ergens terecht kan.

groet van Amaldo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan