DVI-D kabel in DVI-I aansluiting.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jamesbond008

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2009
Hallo iedereen,

Ik heb weer is een klein probleempje, het zit zo.
Ik heb een DVI-D kabel en mijn videokaart heeft een DVI-I aansluiting, nou heb ik die DVI-D kabel in die DVI-I aansluiting gestopt en tot mijn grootste verbazing kreeg ik beeld!

Maar is dat niet schadelijk voor m'n kabel en haal ik er wel alles uit wat er in zit? (dan bedoel ik qua beeld en scherpte)

Ik heb trouwens een DELL Ultrasharp U2312HM.

James. :thumb:

Nee, dit kan geen kwaad. Kijk even naar dit plaatje onder deze link voordat ik verder ga met mijn uitleg: klik

Wat je op dat plaatje kunt zien, is dat er tussen DVI-I en DVI-D slechts 4 pinnetjes verschil zit. Deze 4 pinnetjes zijn voor analoog (VGA, nogmaalgesproken wat uit een DSUB aansluiting komt) signaal uit te sturen. Met een verloopje van DVI-->VGA/DSUB maak je gebruik van deze 4 pinnen.

Conclusie: DVI-D maakt geen gebruik van die 4 pinnetjes, en dat is ook niet nodig. Deze pinnen geven namelijk het analoog signaal en jij hebt alleen digitaal signaal nodig ;)

Bedankt voor je uitleg!

Maar mijn videokaart heeft een DVI-I dual link en de kabel heeft DVI-D single link, dus wat gebeurt er met de overige 6 gaatjes in de DVI-I dual link aansluiting?

En er is geen "beeld" verlies aanwezig begrijp ik?

James.

Verschil tussen Single Link en Dual Link is de ondersteunde resolutie. Single Link ondersteund t/m 1920x1080 pixels, Dual Link t/m 2560x1600 pixels. De extra pinnetjes worden dus alleen gebruikt om hogere resoluties aan te kunnen sturen.

Hier is nog wat leesvoer op wikipedia over DVI: klikkerdeklik

Dankje.

M'n laatste vraag nog dan.

Er is geen verschil in kwaliteit als ik Wikipedia zo lees? dus het maakt helemaal niks uit of het een Dual Link of een Single Link is voor een 1080p scherm?

James.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan